VENNESLA: — Vi har ikke vært flinke nok, medgir Vennesla-ordfører Torhild Bransdal til Fædrelandsvennen.

— Målet er 15 minutter, og ikke bare i rushperiodene. Men vi får ikke dette til i morgen eller i overmorgen. Målet er å kutte bilbruk i regionen dramatisk, og da må vi ha et godt kollektivtilbud på plass, sier hun.

I Vennesla er det nemlig et uttalt politisk mål at det skal gå busser til og fra Kristiansand hvert kvarter og ikke hver halvtime som på ettermiddagen nå. Men kampen er så langt tapt.

Satte krav

Bransdal og politikerne i Vennesla presset i fjor hardt på for at Kristiansand skulle innføre rushtidsavgift for å få ned privatbilismen, og utløse belønningsmidler til kristiansandsregionens kollektivtilbud.

Varaordfører Berit Kittelsen (Ap) uttalte sågar at:

— Buss til og fra Vennesla hvert kvarter i rushtiden er et minstekrav.

VIL HA FLERE BUSSER: Ordfører i Vennesla, Torhild Bransdal, jobber for at busstilbudet skal bli bedre. Foto: Reidar Kollstad/Arkivfoto

Men selv om venndølene etter innføringen av avgiften med to unntak kan ta bussen med 15 minutters intervall under morgenrushet fra 06.30–09.00, må de vente opptil 30 minutter på å ta bussen hjem igjen under kveldsrushet fra 14.30–17.00.Rekker du ikke 14.45-bussen må du nemlig vente til 15.15, og rekker du ikke 16.15-bussen må du vente til 16.45, for å nevne to eksempler.

Fortsatt et ønske

Minstekravet om 15 minutters intervaller mellom avgangene kom før Kristiansand vedtok rushtidsavgift, og var ment til å bli innført før en eventuell ekstraavgift i bommen.

— Det lå i saksforberedelsene da vi tok dette opp. Da var det en stor oppmerksomhet rundt at dette skulle innføres før en rushtidsavgift, sier ordføreren.

— Er det fortsatt et realistisk ønske?

— Ja, men på lengre sikt. Det beror ikke kun på bevillinger, men også på budsjettsprioriteringer og folks vaner. Og det går på hvor gode vi er til å forvalte en fremtidig bypakke, sier Torhild Bransdal, og fortsetter:- Nå må vi bare forholde oss til at rushtidsavgiften er her, og vi kan ikke grine over det som har skjedd. Jeg beklager at ikke kollektivforbedringen er på plass før rushtidsavgiften, og at ikke tilbudet er godt nok. Vi har ikke oppnådd det vi ville, men vi skal jobbe videre.

Vennesla-ordføreren vil ikke beskrive busstilbudet i kommunen som dårlig, men sier at bussene til og fra Kristiansand nærmest går som melkeruter.

— Vennesla-bussen kan ikke fungere som en lokalbuss i Kristiansand, sier hun.

- Ingen endringer

Siv Wiken, administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk (AKT), sier at det er gjort grep for å forbedre busstilbudet til Vennesla under morgenrushet og i helgene, men at det ikke ligger planer om noen ytterligere forbedringer rundt kveldsavgangene.

— Vi ser at ettermiddagsrushet drar lengre ut i tid enn rushet om morgenen, og at det derfor ikke så tette intervaller, sier hun, og bekrefter at det ikke foreligger noen planer om å gjøre endringer i rutetilbudet til Vennesla.