— Det viktigste for oss er at været er stabilt, slik at vi får lagt på merkene skikkelig, forteller Harald Jacob Solheim, daglig leder for Agder Veimerking.

Fra venstre: Ulvar Nybø, sjåfør i "extruderen", "kokebilsjåfør" Magnar Helland og følgebilsjåfør Anna Wiklund. De tre er ansatt i Visafo AS, og leies inn av Agder Veimerking, der Harald Jacob Solheim (helt til høyre) er daglig leder. Her er de fire i bunnen av den nye veien til Tinnheia. Foto: Tormod Flem Vegge
Her merker mannskap fra Agder Veimerking og Visafo AS opp den nye veien fra Tinnheia til E 39 i Kolsdalen. Foto: Tormod Flem Vegge
Ulvar Nybø kjører "extruderen", bilen som her legger ny merking på den nyasfalterte veien som binder Tinnheia direkte sammen med E 39. Foto: Tormod Flem Vegge
Magnar Helland med "kokebilen" sin, der plasten som veimerkingen består av kokes opp i store tanker. Foto: Tormod Flem Vegge
Her er bunnen av den nye veien til Tinnheia, der rundkjøringen binder sammen E 39 ved Kolsdalen og veien til Hannevika. Foto: Tormod Flem Vegge

Torsdag var han og et team på tre andre personer i ferd med å merke opp den nye veien som binder E 39 ved Kolsdalen sammen med Tinnheia.

Merker hele anlegget

Agder Veimerking er ansvarlig for å merke opp hele den nye Vågsbygdveien, på oppdrag fra Repstad anlegg. Nå arbeides det for fullt.

— Dette blir et veldig flott veianlegg. Det er moro for oss å være med på dette, sier Solheim om Vågsbygdveien.

Plast

Han og mannskapene hans, som er leid inn fra Visafo AS, legger alt av striper og piler på den nye Vågsbygdveien. Med første øyekast kan de hvite og gule stripene se ut som maling. Men stripene er såkalt termoplast. Plasten varmes opp og smeltes ned i asfalten.

— Med tanke på slitasje, så er termoplast det beste alternativet. Hvor lenge merkingen holder, er avhengig av trafikkmengden. Et gangfelt kan slites bort i løpet av en vinter, forklarer Solheim.

Miljøvennlig

Magnar Helland drifter en «kokebil», en lastebil med fire store koketanker påmontert. Tankene rommer seks tonn med flytende termoplast.

— Plasten varmes opp til 220 grader, før vi heller den opp i «extruderen», bilen som merker veien, forteller han.

Ulvar Nybø kjører «extruderen».

— Merkingen er miljøvennlig. På merkingen strør vi et refleks-materiale, litt pynt, sier Nybø.

— Det er gøy å se at ting blir fint. Først er det bare svart asfalt. Og så kommer vi med alle fargene, smiler følgebilsjåfør Anna Wiklund.

Siste finpuss

Den nye Vågsbygdveien er nå i den siste fasen før ferdigstilling, fasen hvor mye av finpussen utføres.

— Det gjenstår mye asfaltering. En del av dette arbeidet foregår på nattetid, for ikke å skape mange ulemper for bilistene, forklarer Stig Berg-Thomassen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.

— Så drives det jo med beplantning og stripemaling. I tillegg skal alt av rekkverk på plass, lysstolper og liknende, fortsetter han.

Håper folk er fornøyde

Også sykkelveien langs den nye veien tar form. På Blørstad gjenstår det imidlertid fortsatt en del arbeid.

— Det er gøy å se at dette prosjektet også har en slutt. Det er ekstra hyggelig hvis bilister, syklister og kollektivbrukere opplever anlegget som bra, poengterer Berg-Thomassen.

Den nye Vågsbygdveien, inkludert den nye veien til Tinnheia, skal stå ferdig rundt ei uke inn i juni. Den offisielle åpningen av anlegget skjer 26. juni.