Gjenåpner byens ukjente jernbane

For femti år siden fraktet den tre kilometer lange jernbanen på Møvik ammunisjon. Nå er den gjenåpnet for å kunne frakte turister.

Publisert:

Odd og Britt Antonisen (t.h.) bor på Møvik og har fulgt byggingen av den nye jernbanen gjennom vinteren. Torsdag kunne de endelig se toget komme. Bak spakene på diesellokomotivet står Arild Andersen og Tommie Strøm. Foto: Kjetil Reite

Arild Andersen har vært daglig leder på kanonmuseet på Møvik siden 1997. Datteren Kristine Strøm har nærmest vokst opp på stedet. Nå lærer hun å kjøre det nye toget på Møvik. Foto: Kjetil Reite

Hege Bomann Grundekjøn har hatt jernbanen som en av sine største oppgaver som styreleder for kanonmuseet. Tre millioner er samlet inn. Her kan hun og fortsforvalter Knut Gundersen gå av toget etter prøveturen torsdag. Til høyre: Kristine Strøm. Foto: Kjetil Reite

Jernbanen på Møvik er i gang igjen etter 50 år. Den tre kilometer lange jernbanestrekning ble brukt til å frakte ammunisjon. Nå skal den frakte turister. Foto: Kjetil Reite

Jernbanen på Møvik Fort går nøyaktig der den gamle gikk. Den skal bidra til å trekke flere turister til kanonmuseet. Foto: Kjetil Reite

Ved endt tur må lokomotivet bytte plass for å dra vognene tilbake. Kristine Strøm har jobben med sporvekslingen mens ektemannen Tommie Strøm styrer lokomotivet. Foto: Kjetil Reite

  • Kjetil Reite
Denne artikkelen er over fire år gammel

KRISTIANSAND: — Vi har fulgt byggingen hele veien og det er utrolig gøy at vi har fått dette, sier Britt Antonisen.

På sin daglige spasertur ved Møvik Fort måtte hun og mannen vike for diesellokomotivet med nyrestaurerte vogner som kom tøffende. Det ble sist sett på skinnegangen på sekstitallet.

Arild Andersen har vært daglig leder på kanonmuseet på Møvik siden 1997. Datteren Kristine Strøm har nærmest vokst opp på stedet. Nå lærer hun å kjøre det nye toget på Møvik. Foto: Kjetil Reite

Nå er skinnegangen tilbake og torsdag kunne toget legge ut på prøvetur.

— Dette har vært en drøm å få til helt siden Stortinget bestemte at Møvik Fort skulle være en del av de nasjonale forsvarsverkene. Dette er en unik anledning til å se det som er igjen av dette området, sier fortsforvalter Knut Gundersen i Forsvarsbygg nasjonale festningsverker.

Attraksjon

Kanonmuseet på Møvik har slitt med å få skikkelig fart på besøkstallene. I flere år har de ligget på rundt 10.000 i året, og det har gjerne blitt forklart med at anlegget ikke ligger spesielt sentralt.

Hege Bomann Grundekjøn har hatt jernbanen som en av sine største oppgaver som styreleder for kanonmuseet. Tre millioner er samlet inn. Her kan hun og fortsforvalter Knut Gundersen gå av toget etter prøveturen torsdag. Til høyre: Kristine Strøm. Foto: Kjetil Reite

Men daglig leder Arild Andersen har ikke helt kjøpt den forklaringen.

— Hanstholm har også et kanonmuseum, og det er virkelig en utkant. Men dit kommer det 60.000 i året, sa han da det ble klart at jernbanen blir bygget.

Styreleder Hege Bomann Grundekjøn tror kanonmuseet er en attraksjon som har internasjonal interesse.

— Tilbakemeldinger viser at besøkende til museet kommer fra hele verden for å se det eneste eksemplar av verdens nest største landbaserte kanon. Med ammunisjonsjernbanen tilbake i de gamle sporene kan vi forvente flere turister fra alle verdenshjørner, sier hun.

Jernbanen på Møvik er i gang igjen etter 50 år. Den tre kilometer lange jernbanestrekning ble brukt til å frakte ammunisjon. Nå skal den frakte turister. Foto: Kjetil Reite

Manuell jobb

Arbeidet er utført manuelt av entreprenørselskapet Kartevoll som ikke hadde jernbane som sitt spesialfelt. I hvert fall ikke museumsjernbaner.

Men etter et kurs hos Svein Tore Løvåsen, har de fått på plass 3000 sviller og slått inn 24.000 bolter.

Det gamle diesellokomotivet som en gang gikk på banen ble skrotet. Men museet fikk tak i to tilsvarende lokomotiv.

Jernbanen på Møvik Fort går nøyaktig der den gamle gikk. Den skal bidra til å trekke flere turister til kanonmuseet. Foto: Kjetil Reite

De seks gamle vognene kunne i sin tid frakte granater på opptil 800 kilo fra et ammunisjonslager. Nå er de bygd om slik at de kan trekke turister i stedet.

— Dette er ikke et nytt anlegg, men en reetablering. Hadde det ikke vært det, hadde vi ikke fått lov av riksantikvaren til å bygge det, sier Knut Gundersen.

Kulturminne

Jernbanen åpner for publikum på fredag. Planen er første avgang kl 11.30 og siste 16.30 med en avgang i timen. Det er plass til opptil 30 personer i vognene.

De skal få komme tettere på det som var et fort nazistene bygde opp.

Ved endt tur må lokomotivet bytte plass for å dra vognene tilbake. Kristine Strøm har jobben med sporvekslingen mens ektemannen Tommie Strøm styrer lokomotivet. Foto: Kjetil Reite

— Dette skal ikke være noen forherligelse av det tyskerne etterlot seg. Vi har sagt som et slagord at disse kulturminnene er «barbariets kulturminne». Det som skjedde under krigen skal ikke gå i glemmeboka, sier Knut Gundersen.

Tips eller tilbakemelding til journalisten?
Kjetil Reite kjetil.reite@fvn.no
Publisert:

Les også

  1. Bygger 1800 meter jernbane på Møvik

  2. Kanonbra museum – kanondårlig besøkt

  3. Her kommer Møviks nye jernbane

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Kristiansand