Catsj Ekspressteam, med Pål Bjørke (t.v.), Erik Tandberg og Kenneth Solheim i spissen, har mislyktes to ganger på å bryte drømmegrensen. Foto: Åge Harald Drangsholt
Oslo-laget Team Kjekkas vil også forsøke seg på å komme under fem timer i Kristiansand-Hovden. Foto: Kristian Gøtz

Fra før har det sammensatte sørlandslaget Catsj Ekspressteam 4.59,59 mislyktes i begge sine stunt.

— Jeg ønsker Catsj lykke til, men jeg bruker veldig lite energi på hvordan det går med dem. Men jeg tror helt nøkternt at med ok værforhold har vi alle muligheter til å klare det, sier Leif Tore Eriksen foran årets Color Line Tour (CLT), som rittet 28. mai nå offisielt heter.

Men de er altså ikke først ute til å forsøke seg på stuntet å bli første lag til å sykle de 212 kilometerne gjennom Setesdal på under fem timer. Det krever en snitthastighet på 42 km/t, og det er tiden til rytter nummer ti på laget som teller.

15 ryttere fra KCK

Gjengen fra Catsj 4.59,59 trente målrettetgjennom vinteren og våren både i fjor og i forfjor. Men likevel er det Oslo-laget Rye Sportsklubb som har løyperekorden på 5,03. Rekorden til Catsj er 5,06 fra 2014.

Catsj Ekspressteam, med Pål Bjørke (t.v.), Erik Tandberg og Kenneth Solheim i spissen, har mislyktes to ganger på å bryte drømmegrensen. Foto: Åge Harald Drangsholt

Men Eriksen lar ikke seg skremme av den grunn. Laget hans består av junior— og senior-laget til KCK, til sammen 17 ryttere - foruten 22 fra SSS. Mange av dem har vært med på å vinne Trondheim-Oslo for Styrebjørn, og bruker CLT som forberedelse til å vinne uoffisielt NM.- Og kapteinen deres, Jon Ellingsen, er en motor av de sjeldne, sier Eriksen.

- Det lyser i øynene på ham

Selv syklet han lagtempo for Norge i VM i 1993, og har både NM-gull i tempo og sølv i nordisk lagtempo å se tilbake på. De siste årene har han syklet råsterkt i veteranklassene, og blant annet vunnet fire NM-gull og tre nordiske mesterskap.

— Det er gøy å se hvordan det lyser i øynene på Leif Tore, for dette er noe som virkelig trigger ham, sier Jan Fredrik Stiansen, sportslig leder i KCK.

Eriksen tror KCK har klare fortrinn på Catsj.

— Vi profitterer på å ha et veldig «rent» lag. I stedet for å hanke inn ryttere fra allverdens klubber, har vi større sjanse for å skape enhet og samhørighet som er et godt utgangspunkt for å klare det.

- Vi manglet rutine i Catsj

Et annet trumfkort er Sondre Linstad-Hurum, som har syklet norgescup i en rekke sesonger og er spesielt sterk i tempo. Nå tror han KCK-laget har bedre forutsetninger enn Catsj, som han selv syklet for både i fjor og i forfjor.

Men det er kjempebra at vi blir tre lag som konkurrerer om det samme. Det trigger både motivasjonen og arrangementet.

— Vi var kjempesterke, men var uheldige med vær og vind begge årene. Men, det har også vært tydelig for meg at vi har manglet en del rutine, hevder Hurum.

— Vil KCK-laget klare det i år med samme forhold som de to siste årene?

— Ja, det tror jeg absolutt fordi vi har mer rutine i å sykle sammen som lag. Dessuten med 5,06 var vi ikke langt unna det første året. Med litt ekstra konsentrasjon underveis, som gjør at vi ikke taper de verdifulle sekundene på vekslinger, spising og drikking, så tror jeg det er mulig å tyne den tiden, sier Hurum på telefon fra treningsleir på Grand Canaria.

- Spesifikke oppgaver

Sportssjef Jan Fredrik Stiansen er opptatt av at junior- og seniorrytterne i KCK skal lære masse om temposykling gjennom stuntet. Han tror laget har bedre forutsetninger enn Catsj til å nå drømmen.

— Det tror jeg fordi vi har mange som vet hva det dreier seg om. Ikke at Catsj ikke visste det, men du må ha flere enn ti som har kapasitet til å sykle på under fem timer. Og våre juniorer skal ha spesifikke oppgaver, og ikke sykle lenger enn til Mosby, Sandrip eller Evje. Det er stor forskjell på å sykle fort, slik Catsj har gjort, og enda fortere. Det krever at det kjøres tøft allerede fra kaia, og at man må kunne ligge i minst 50 km/t samtidig som man spiser og drikker. Fordelen til de unge er at de har mer trening på det enn oss mosjonister, sier Stiansen - som tror konkurransen vil utløse ekstra vilje til å trene hos begge lag.

- Sjansen er større for at vi klarer det

Primus motor Erik Tandberg i Catsj Ekspressteam 4.59,59 tviler på at KCK-laget skal snyte dem for bragden.

— Jeg tror det er større sjanse for at vi klarer det. I år legger vi opp til flere tester i dalen og mer trening på det vi ikke har vært gode på før. Vi har dessuten mer rutine og vet hva som skal til for å tåle distansen, sier Erik Tandberg.

Han forteller at de for øyeblikket har hele 64 interesserte på listen.

— I fjor var vi 38 syklister på startstreken, men i år blir vi mer kyniske i laguttaket og skal bare ha rundt 30 på startstreken. Vi vektlegger kvalitet, sier Tandberg - som frykter Team Kjekkas (se lenger ned) mer enn KCK-laget.

— Men det er kjempebra at vi blir tre lag som konkurrerer om det samme. Det trigger både motivasjonen og arrangementet. Og slår været seg vrangt, har vi uansett noe å kjempe for, sier Tandberg.

Oslo-lag vil også under fem timer

Team Kjekkas kommer fra Oslo-området og har ambisjoner om å snyte både KCK og Catsj Ekspressteam for bragden.

Oslo-laget Team Kjekkas vil også forsøke seg på å komme under fem timer i Kristiansand-Hovden. Foto: Kristian Gøtz

— Det er to ting som trigger oss. For det første skal vi bygge samhold i gruppa som forberedelse til Lillehammer-Oslo. Men, poenget er å også å sykle for å komme under fem timer. Rye har rekorden i dag, og det liker vi ekstra dårlig, sier Per Christian Eidevik, og sikter til Oslo-rivalen.- Hvorfor skal dere klare det når ingen andre har klart det?

— Fordi vi mange av oss har vunnet Lillehammer-Oslo, og i tillegg har vi et ekstremt godt samhold som gjør at vi går i kjelleren for hverandre. Jeg tror at vår homogene gruppe på rundt 20 ryttere vil være sterkere enn en ikke-homogen gruppe på 39 ryttere fra KCK. Det skal bli hyggelig å slå sørlandsguttene, humrer Eidevik.