I brevet til fylkeslegen skriver legen ved Kristiansand legevakt om ekstremt arbeidspress, pasienter som må vente i timevis og helsepersonell som opplever at de beveger seg i grenseland for hva som er forsvarlig.

— Vi er kjent med forholdene i brevet fra legen og hans kritikk er berettiget. Vi jobber på flere plan med å løse problemene, sier Rolf Jarnes, leder av legevakta i Kristiansand i en pressemelding på kommunens hjemmeside.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Dårlige forhold

Det er en lege som har vakter på legevakta som har sendt brevet til fylkeslegen. Her tar vedkommende blant annet opp problemet med at mange som ikke kommer gjennom på telefon, i stedet møter opp på legevakta.

Her er både resepsjon og venterom er i samme lokale. Det gjør det vanskelig å opprettholde taushetsplikten.

Ifølge brevet er situasjonen for de ansatte også svært krevende etter at antall besøkende har økt kraftig de siste årene, uten at legevakta er oppbemannet tilsvarende.

"Man går med en følelse av å ha oversett viktige funn på grunn av tidspress og stress" skriver legen i brevet.

For få

I brevet til fylkeslegen står det at det er maksimalt tre leger og fem sykepleiere på vakt. Ofte er det bare to leger til stede ifølge brevet. Tildelingene av disse vaktene skjer tilfeldig, uavhengig av om det er en turnuslege eller erfaren lege.

Legen skriver også at i gangen på legevakta står personer i håndjern sammen med personer som er kjørt dit i ambulanse. Også andre brukere står her.

Pasienter som skal behandles raskt har ventetid på opptil flere timer. Andre må vente opptil seks timer.

«Som det oppleves per i dag, er ikke virksomheten som yter helse- og omsorgstjenester organisert slik at helsepersonellet blir satt i stand til å overholde sine lovpålagte plikter» står det i brevet.

Svarer

Helse- og sosialdirektør Wenche Pedersen Dehli sier hun forstår at ansatte føler at de beveger seg på kanten av loven.

- Jeg skjønner at helsepersonell føler at de er på den grensen siden det ofte er svært travelt på jobb. Det klageren peker på er et systemansvar for å få bedre logistikk og bedre pasientflyt, sier hun til Fædrelandsvennen.

Hun sier at de snart skal gå i gang med en ombygging som vil løse noen av problemene som er påpekt i klagen. De kommer også til å foreta en viss oppbemanning, men også dette er vanskelig på grunn av plassmangel på legevakten.

— Det er viktig å si at dette er en legevakt der befolkningen får forsvarlig helsehjelp, selv om det oppleves frustrerende med lang ventetid. Men folk skal føle seg trygge, og vi setter nå alle kluter til for å få gjort de mest nødvendige forbedringer.

Fastleger

I tillegg til ombygging og oppbemanning, vil Dehli også gjøre noe med de som oppsøker legevakten i stedet for fastlegen. Minst 20 prosent av de besøkende kunne ifølge Dehli fått like god hjelp av fastlegen.

— Vi er nødt til å spille bedre på lag med fastlegene slik at de pasientene som kan ivaretas av fastlegen får hjelp der.

Enig

Daglig leder av legevakta, Rolf Jarnes, sier at de har blitt informert om brevet både fra legen som har sendt det og fra fylkeslegen.

Han er enig i at arbeidsforholdene er for dårlige, noe også et tilsyn fraArbeidstilsynet har vist.

- Kritikken fra legen er berettiget, sier Jarnes til Fædrelandsvennen.

Ifølge Jarnes er deler av problemet bemanning. De er for få til å kunne besvare alle telefoner, og mellom 20 -25 prosent kommer ikke gjennom. Noen av disse møter opp på legevakta der det fort blir fult.

— Vi har problemer med å ivareta taushetsplikten når venterom og resepsjon er i samme rom. Det blir også vanskelig å avdekke hva som feiler de som oppsøker oss når de står sammen med de andre, sier Jarnes.

Les også:

Blir bygd om

Det er vedtatt at legevakta skal bygges om. Jarnes mener det vil løse flere av problemene som er påpekt i klagen.

— Tegningene er ferdig og prosjektet er kostnadsberegnet. Så vi kjører i gang så snart vi har en leverandør.

Vil undersøke

Fylkeslegen kommer nå til å prioritere saken. De sender nå en henvendelse til helse- og sosialsektoren i Kristiansand for å be om en redegjørelse. Fylkeslegen vil også vurdere andre tiltak som å besøke legevakta.

— Vi kommer til å følge opp saken ganske grundig. I helsepersonelloven har helsepersonell en plikt til å varsle om svikt i helsetjenester som kan gå ut over pasientenes sikkerhet. Vi oppfatter at det er som oppfølging av denne paragrafen meldingen er sendt, sier Hagestad.

En annen grunn til at saken vil få prioritet, er at den omhandler Kristiansand legevakt.

— Det er den dominerende legevakten i Vest-Agder og dekker også tre kommuner i Aust-Agder. Så det er en sentral aktør når det gjelder å sikre befolkningen legehjelp utenom de tidene fastlege er tilgjengelig.