— Nå må vi få gang på fløyta, roper Bård Rasmussen.

Bård Rasmussen og Kathrine Høvding gleder seg til å være med Hestmanden til Oslo. Foto: Magnus Nødland Skogedal

Han er en av mange som er med i stiftelsen Hestmanden, og står oppe på broen da M/S «Rogaland» nærmer seg. Etter en liten dusj av stim høres hornet klart og tydelig.— Den har jeg ikke hørt på femti år, sier Kathrine Høvding idet M/S Rogaland legger seg inntil.

I helgen var grunnlovskonvoien innom Bredalsholmen, og mandag morgen skal Hestmanden starte sin ferd som en del av den mot Oslo. Grunnlovskonvoien er en stor konvoi av historiske båter som reiser fra Florø til Oslo.

Fra hele Norge

— Fartøyene kommer fra hele Norge, fra Kirkenes til Lindesnes. Vi har foreløpig vært innom Florø, Bergen, Haugesund, Stavanger og Egersund, og nå kommer også konvoien innom Kristiansand, sier Christian Lien Jensen i Norsk forening for fartøyvern.

Konvoien startet sin reise 5. juli, og i hver havn de ankommer arrangerer lokale stiftelser og organisasjoner foredrag, demonstrasjoner av håndverk og omvisninger. Hestmanden har en egen utstilling om krigsseilere.

Svein Såghus i Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter har laget en utstilling om krigsseilere, som vises fram i lasterommet. Foto: Magnus Nødland Skogedal

— Utstillingen er satt opp i lasterommet, og inkluderer blant annet navnene på alle de som opplevde forlis med Nortraship-organisasjonen, sier Svein Såghus ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter.

14.000 navn

Mer enn 14.000 navn fra alle verdens hjørner står skrevet på en lang rull som er hengt opp langs innsiden av lasterommet. Det er nettopp slik historieformidling som er målet med restaureringen av skipet.

— Vårt store mål er å kunne få restaurert hovedkjelen, slik at den kan gå på egen maskin. Da kan den seile rundt i hele Norge for å fortelle historien til skipet, sier Bård Rasmussen som sier det er stor etterspørsel etter akkurat dette skipet.

— Nå skal den slepes til Oslo, hvor den skal delta på stevnet i forbindelse med konvoien fra 17. til 20. juli. Den har vært ønsket som en av hovedattraksjonene siden de startet planleggingen. Etterpå skal vi en tur til trebåtfestivalen i Risør, så en tur til Kragerø. Festivalen i Risør har spurt i flere år om vi har mulighet til å komme, men det har ikke vært penger til det tidligere. Nå fikk vi i stand en avtale med veteranslepebåten MS «Skilsø», som skal slepe oss til alle disse havnene, sier Rasmussen.

Ny kjele

Tidligere maskinsjef Trygve Langfeldt viser fram den nye donkeykjelen. Foto: Magnus Nødland Skogedal

Nede i maskinrommet er det blitt installert en såkalt donkeykjele, som gir stim til å drive ankerspillet og fortøyningsvinsjer, samt en lysmaskin som gir skipet strøm.— Skipet er jo fredet, så vi er nødt til å følge riksantikvarens retningslinjer i alt vi gjør, og det er dyrt. Vi har holdt på med donkeykjelen siden februar, og fikk den i gang på tirsdag i forrige uke. Det var et stolt øyeblikk for oss alle, sier Rasmussen.

Turen fra Bredalsholmen til Oslo blir den første lengre reisen skipet har gjort siden den kom dit i 1992. Kathrine Høvding, datter av Finn Høvding, som kjøpte skipet i 1955, gleder seg stort.

— Jeg tilbrakte mye av barndommen min her, da skipet het Vegafjord. Restaureringen som har blitt gjort er helt fantastisk. Det skal bli deilig å tilbringe noen dager her, sier Høvding.