Fra 1. mars og til 1. juli 2015 planlegger Statens vegvesen å stenge henholdsvis Austad-, Loga— og Drangeid-tunnelen på E 39 i Flekkefjord. Det betyr at all trafikk vil bli dirigert via den gamle europaveien som er fylkesvei 953. Da det på denne veien ved et smalt parti på Loga ikke er passering for to biler, vil det her bli lysregulering og/eller manuell dirigering av trafikken.

Det er trafikken som skal videre vestover etter avkjørselen til Flekkefjord sentrum som vil bli berørt av veistengingen. Lokalt har beboere langs omkjøringsveien uttrykt bekymring for all tungtrafikken som de de neste årene vil få forbi husveggene.

Ekstra skoleskyss

Før E 39 blir stengt vil det blir gjort flere utbedringstiltak langs omkjøringsveien. Det skal blant annet skiltes bedre og veien skal på enkelte steder gjøres bredere. Det vil også bli organisert ekstraordinær skoleskyss for elever som ellers ville fått en mye farligere skolevei i anleggsperioden.

112 millioner

De tre tunnelene på E 39 i Flekkefjord skal oppgraderes for å kunne tilfredsstille EUs sikkerhetskrav for tunneler som er lengre enn 500 meter. Alt gammelt sikkerhetsutstyr skal skiftes ut, og det skal monteres ny belysning. Fjellet skal også sikres for bedre å kunne tåle frost og vann. Tunnelprosjektene i Flekkefjord er samlet kostnadsberegnet til 112 millioner kroner. Risa fikk hovedentreprisen. Arbeidet inngår som et ledd i det nasjonale tunneloppgraderingsprosjektet som regjeringen har satt av åtte milliarder kroner til.

Austadtunnelen på E 39 i Flekkefjord er 1040 meter lang, Logatunnelen 840 meter og Drangeidetunnelen 765 meter.

— I Statens vegvesen region sør er det totalt 35 tunneler som det skal utføres arbeider på. Ettersom tunnelene i Flekkefjord er gamle, vil det her være behov for å utføre mer omfattende arbeider enn i nyere tunneler. Blant de andre tunnelene på Sørlandet som det skal gjøres arbeider i, er den 1049 meter lange Oddernestunnelen på E 18 i Kristiansand.