GRIMSTAD: — Dette er kjempegøy. Det har vært en lang vei å gå, og vi er veldig fornøyd med at det ser ut til at prosjektet lar seg realisere, sier administrerende direktør Stein Hannevik i Bergshav Management til Fædrelandsvennen.Det var Dagens Næringsliv som i går kom med nyheten om at en «restfinanisering» på 60 millioner dollar var i orden, og at byggekontrakten var klar for underskriving ved Fosen Mek. Verksteder.2001

Grimstad-rederiet skal ha oppsynet med byggingen og i tillegg ha teknisk drift i skipet når det en gang på slutten av 2001 skal begynne å seile. Hotell- og leilighetsdriften skal andre ta seg av.Opprinnelig skulle luksusskipet være på hele 80.000 dødvekttonn, dette er nå kuttet ned til det halve, men leilighetene skal fortsett være store og luksuriøse.Ifølge Dagens Næringsliv har det vært vanskelig å få på plass sluttfinansieringen, og verftet som skal bygge skipet, Fosen Mek. skal være blant de nye eierne. De største aksjonærene er Knut Kloster jr., Petter Sundt, Bryn Skaugen og Einar Chr. Nagell-Erichsen. I tillegg har Bergshav en mindre aksjepost.275 millioner kroner

— Som investering å regne er den ubetydelig, men det interessante for oss er for det første å kunne være «byggherre» for et så stort og helt nytt konsept. Det betyr mye i seg selv. Dessuten er det et skritt inn på et helt annet marked enn det vi tradisjonelt har drevet med, sier Hannevik.Bare utviklingen av ideen har kostet nesten 275 millioner kroner. Skipsreder Atle Bergshaven har selv sikret seg en av leilighetene ombord.