KRISTIANSAND: — Vi klarerer havna og sjekker at det inngjerdede området er fritt for fremmedlegemer og kjøretøy, forklarer Securitas-vekter Jan Solberg til Fædrelandsvennen.I går gikk han og en kollega runden på Silokaia, men fant aldri grunn til å slå terroralarm, da cruiseskipet «Adonia» med et par tusen briter om bord la seg med bredsiden inn ved 12-tiden. Dyrt i drift

Kristiansand Havn har investert seks millioner kroner i om lag tusen meter gjerde, et tjuetall overvåkingskameraer, et titalls porter og lyskastere. Terrorsikringen vil koste 1,8 millioner kroner i årlige driftsmidler.- Det er definitivt slutt på å ta en bryggesleng i havna. Folk vil ikke slippe innenfor portene med mindre de har et spesielt ærend de kan gjøre rede for, opplyser assisterende havnedirektør Helge Andresen.Bare Fiskebrygga og Gravane, samt området mellom ferjeterminalen og containerterminalen, vil heretter være åpent for publikum. Stikkontroll

Adgangskontrollen i portene blir først iverksatt 23. august. Kjøretøy og personell må etter dette stille seg foran kamera og aller nådigst be om passeringsløyve via callinganlegget til vaktsentralen, lokalisert i hovedporten på Lagmannsholmen.Securitas skal også foreta stikkontroller av personer og bagasje/last innenfor det sikrede området, anslått til rundt fem prosent, slik det har vært vanlig på flyplasser hittil.Det var USA som tok initiativ til sikring av havneanlegg etter terrorangrepet 11. september 2001. Fra FNs skipsfartsorganisasjon ble det gitt pålegg med frist for gjennomføring 1. juli 2004, men de færreste havner ble ferdig i tide.- Cruisepassasjerer som kom til Kristiansand tidligere i sommer var veldig usikre på sikkerheten i norske havner, forklarer driftssjef Thomas Langfeldt i Kristiansand Havn.Spesielt amerikanere skal ha rynket på nesen da de oppdaget at det ikke var annet vakthold enn skipets eget da de gikk i land på Silokaia.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no