KRISTIANSAND: — Vi forstår frustrasjonen. Forbrukerrådet har for øvrig ikke vurdert lovligheten knyttet til avtalen. Det må være opp til Konkurransetilsynet å ta stilling til. Men etter vårt syn er avtalen mellom nettstedet og meglerbransjen uheldig. Bransjen forlanger høye honorarer for jobben mange privatpersoner mener de kan gjøre selv, men ikke får anledning til fordi de ikke får annonsere på samme måte som meglerne, sier Lie.

Han forteller at folk som vil kjøpe hus av privatpersoner, ofte henvender seg til Forbrukerrådet i forkant av kjøp, for å skaffe seg nødvendig informasjon og fordi de vil være føre var.

— Folk er ikke bedre sikret når det gjelder kvaliteten på boligen om de kjøper av megler. Meglerne har ikke ansvar for kvalitet. Det er det selger som har. For øvrig mener vi det er uheldig at det kun er folk som kjøper og selger gjennom meglerne, som tilbys eierskifteforsikring. Det hadde vært en fordel om også privat personer fikk anledning til å tegne slik forsikring, sier Ole Asbjørn Lie i Forbrukerrådet.