Det mener teologiprofessor Paul Leer-Salvesen, som lanserte forslaget i sin bok «Min skyld» som ble utgitt for et par år siden.— Med skriftestolen bærer den katolske kirken en dyrebar skatt den kan dele med sine omgivelser, mener Leer-Salvesen, som sier han veldig gjerne ønsker en skriftestol i Kristiansand domkirke.- Det er en stor tragedie at skriftestolen forsvant med Martin Luthers etterkommere, sier Leer Salvesen, som viser til at lutheranere likevel har noe katolikker ikke har, nemlig skriftemødre.Biskop Olav Skjevesland sier at Martin Luther faktisk overveide å ta i bruk skriftestol som et tredje sakrament.- Årsaken til at han ikke gjorde det, er at sakramentene dåp og nattverd er tydeligere innstiftet i Bibelen. Biskopen sier han misunner katolikkene skriftestolen for dens mentalhygieniske verdi og som pedagogisk grep. Han tror likevel det er urealistisk å gjeninnføre skriftestolen som møbel i vår lutherske kirke.- Men skriftemålet kan vi gjerne være flinkere til å benytte, mener Skjevesland.Leder i Ungdom i Oppdrag på Flekkerøy, Elin Fagerbakke, karakteriserer katolikkenes skriftestol som sunn, god og riktig.- Den gir mennesker mulighet til å bekjenne og motta tilgivelse. I vår kirke gis også skriftemål. Men her ligger listen høyere ved at man på forhold må avtale time med presten, sier Fagerbakke, som tror skriftestolen også er godt egnet til å forebygge problemer og lidelse.