FLEKKEFJORD: — Det er flott at Jernbaneverket nå vil bruke såpass mange penger på å sette i stand banen, som vi har jobbet dugnad på i ti år, sier Carl Fredrik Horjen i banens venneforening.

Flekkefjordbanen er et 17 kilometer langt sidespor fra Sørlandsbanen som går fra Sira stasjon til Flekkefjord sentrum. Banen ble åpnet i 1904, og er sammen med Setesdalsbanen den eldste jernbanen i Vest-Agder. Jernbaneverkets totale pott for kulturmidler til museumsbaner er neste år på ti millioner kroner. Flekkefjordbanen får ekstra mye neste år, blant annet for å kunne reparere Selura bro. Deler av stålkonstruksjonen til broa var i bruk på Vossebanen så tidlig som i 1882. — Det skal også utarbeides en tiltaksplan for fremtidige vedlikeholdsarbeider på banen og vi håper å få ansatt en arbeidsleder på deltid. Det vil også komme penger til vedlikehold de neste årene, men da langt mindre enn for 2006, sier senioringeniør Magne Fugelsøy i Jernbaneverket. Jernbaneområdet i Flekkefjord sentrum skal også få en ansiktsløftning. Magne Fugelsøy ønsker å bidra til at Flekkefjordbanens venner får innfridd ønsket sitt om å leie lokaler i det fredede godshuset på stasjonsområdet.

Dresinsykling på Flekkefjordbanen er blitt en av kommunens største turistattraksjoner. I år har godt over 2000 personer syklet på banen, og i romjulen kan flere få prøve seg. Da arrangerer Flekkefjordbanens venner nye dresinturer i den lengste tunnelen som er 1200 meter lang.

TORBJØRN WITZØE