MANDAL: — Det er helt vilt. Åtte timer hver eneste uke, eller 32 timer i måneden har vi ingen lærer, sier Camilla Homme, Linda Sollie, Belkisa Segetalo og de andre elevene på kjole- og draktsyerfaget ved Mandal videregående skole. Blir sittende

Elevene har en rekke sømoppdrag for ulike kunder, og med kostbare stoffer og krav til stor nøyaktighet, synes de det er vanskelig å ha timer uten faglig tilrettelegging og hjelp fra læreren.- Vi forsøker å hjelpe hverandre så godt vi kan, men ofte blir vi sittende fast uten å kunne jobbe videre, sier jentene.Nå har de tatt saken i egne hender, og skrevet brev til utdanningssjef Turid Løvdal i Vest-Agder fylkeskommune.- Å stå uten lærer åtte av 36 timer i uka, fører til forsinkelse innen kundesøm. Slike oppdrag fører også til mye ansvar på våre skuldre, med tanke på den erfaringen vi har, skriver elevene. Utdanningsavdelingen hevder derimot at det er skolens ansvar.- Disse elevene har tidligere gått VK1 design, og ikke VK1 søm. Dette ble gjort om for to-tre år siden, og derfor har de ikke like mye sømerfaring som tidligere elever hadde, forklarer klassestyrer Liv Dale. Hun og en annen deler ansvaret for elevene, men Dale underviser i kunsthistorie flere timer i uken.- Det er merkelig at skolen kan ta inn elever på denne linja uten å gi et fullgodt undervisningstilbud, mener elevene. Tar fagbrev på skolen

I år er det ti elever på kjole- og draktsyerfaget ved Mandal videregående skole. I utgangspunktet er det en ettårig linje, men den går nå over to år fordi det er et prosjekt som heter «Lærling i skolen»- Årsaken er at det er svært få lærlingplasser i dette faget, og de få stedene som finnes er stort sett i Oslo-området, sier Dale. De fleste firmaene i nærheten er små enmannsforetak uten mulighet for å kunne ta i mot lærlinger.- Derfor har vi fått til denne ordningen ved skolen, og elevene kan ta fagbrevet sitt mens de går her, fortsetter Dale. Skolen mener på sin side at nettopp lærlingdelen forutsetter at elevene kan arbeide selvstendig og på egenhånd i enkelte perioder.- Ja, det er helt greit, men uansett er det behov for en fagperson hvor vi kan søke råd og hjelp, understreker elev Linda Sollie. Forrige skoleår var situasjonen enda et hakk verre. Da var elevene uten lærer i hele 17 timer i uka.- Vi klarte å få elevene gjennom slik at de klarte svenneprøven. Også i år er det flinke elever, slik at vi håper å få det til, sier Liv Dale.