KRISTIANSAND: — Vi godtar en gjennomføringstakt på tre år, sier leder for flysikringsseksjonen i Luftfartstilsynet, Geir Ingebretsen.Tårnet på Kjevik drives allerede på dispensasjon fra tilsynet. Med sine snaue 20 meter, er bygningen ikke høy nok til at flygelederne har fritt utsyn over all flytrafikk på bakken.- Eier (Avinor, red. anm) kan kompensere med andre tiltak, som overvåkingskameraer. Men dette er ikke ønskelig, sier Ingebretsen.Sjefflygeleder Janne Paulsen sier at de ansatte i tårnet sterkt ønsker nytt bygg, et tårn som er 10-15 meter høyere enn dagens.- I dag ser vi ikke hele banelengden i nord. Andre tiltak vil neppe være gode nok på lang sikt, sier hun.Den nye forskriften, også kalt BSL G 2-1, krever dessuten forlengelse av Kjeviks rullebane med 150 meter i hver ende. De to tiltakene er anslått å koste 30 til 40 millioner kroner hver.Dispensasjonen Kjevik drives etter i dag, er godkjent til 1. januar 2007lars.hollerud@fedrelandsvennen.no