KRISTIANSAND: — Litt rart at det er slik. Vi kjører tross alt mye mer fremover enn bakover.Men det er når man rygger at de fleste skader inntreffer. Slik er det i de fleste fylkene, sier Preben S. Røe, informasjonsdirektør i Finansnæringens Hovedorganisasjon, bransjeorganisasjonen for bank og forsikring.Skadestatistikken for 2003 viser at rygging er den bilmanøveren som forårsaker flest skader i Vest-Agder. 1675 tilfeller i fjor, mens såkalte eneulykker følger hakk i hel. Det er utforkjøringer og tilsvarende hendelser, som ikke involverer noe annet kjøretøy. Vest-egdene har også trøbbel med å mestre trafikken i kryss. Kollisjon med bil som krysser kjøreretningen i kryss representerer den skadekategori som kommer på tredjeplass. Det er registrert 1272 slike skader i fylket i fjor.I Aust-Agder er det de såkalte eneulykkene som dominerer, utforkjøringer og liknende hendelser, som ikke involverer noe annet kjøretøy. Det ble registrert 1087 slike ulykker i Aust-Agder i fjor, mens skader i forbindelse med rygging kommer på sikker andreplass. 1012 slike skader inntraff i fjor. Påkjørsler bakfra er skadekategori nummer tre i Aust-Agder.- Selv om det er mange skader som følge av rygging i Agder-fylkene, så er heldigvis ikke dette blant de alvorliges skadene, sier Preben S. Røe. Men utbedringen av disse skadene beløper seg likevel til betydelige summer, særlig når antallet bulker blir stort. Og skader man en støtfanger på en moderne bil, er det ofte forbausende mye som må skiftes.Det var menn i aldersgruppen 35-49 år som forårsaket de fleste skader ved rygging i Vest-Agder i fjor. Menn i alderen 50 til 64 år forårsaket noen færre skader, men til gjengjeld kostet det mer å utbedre de skadene som denne gruppen forårsaket.- Det er de såkalte eneulykkene, ulykkene der bare en bil er involvert, som medfører de største erstatningsutbetalingene, forteller Preben S. Røe. På landsbasis førte disse ulykkene alene til erstatningsutbetalinger på 1,5 milliard kroner fra forsikringsselskapene i fjor. Selskapenes samlede utbetalinger etter skader og bilkrasj kom opp i totalt 6,7 milliarder.- Et annet trekk ved skadestatistikken er at selv om bilene er blitt bedre og sikrere de siste årene, så har likevel ikke antall personskader gått ned, sier informasjonsdirektøren. Og legger til at det hjelper lite med sikrere bil hvis kjøringen blir mer uforsiktig. Tallene dokumentere også at overmot og høy fart, eller et øyeblikks uoppmerksomhet, i verste fall kan snu opp ned på resten av livet.