KRISTIANSAND: Dette går fram av nye regnestykker som prosjektleder Stig Berg Thomassen i Statens vegvesen har foretatt.— Veivesenet har ønsket å bruke store deler av dagens høybro i det nye veisystemet, men ettersom vi er bedt om utrede riving, har vi gjort det, sier Berg Thomassen.Hvis høybroa rives og erstattes med en ny firefelts høybro, vil det koste 70 millioner kroner ekstra. Hvis det bygges to nye tofelts høybroer blir ekstrakostnaden 110 millioner kroner.- Fordelene er imidlertid at vi åpner nye muligheter for estetikk og arkitektur. Politikerne må velge hva de vil, sier prosjektlederen.Verken fylkesordfører Thore Westermoen eller varaordfører i Kristiansand Bjarne Ugland mener de nye tallene endrer spesielt mye.- I fylkeskommunen er vi for en estetisk god høybro. Vi går mot tunnel av hensyn til nabokommunene. Vi kan ikke bruke alle veipengene i Kristiansand, og så langt i debatten har dette vært altfor lite fokusert, sier Westermoen.Ugland sier han har vært fascinert av høybro, men at han fremdeles er åpen for alle løsninger. De nye tallene endrer ikke det.- De nye tallene er viktige, men det er også HiA-økonom Sigbjørn Sødals innspill, som jeg nylig har lest med interesse, sier Ugland.Sødal mener tunnel er trafikkmessig aller best. Han mener stamveien i tunnel få så stor trafikk at det åpner for at man kan redusere lokalveien på bakken over Gartnerløkka fra fire til to felt.- Jeg ser Sødal mener det, og vi arbeider med disse tallene. Men løsningen er ikke god. Kristiansand satser på bussmetro. For å få best mulig busstilbud er det riktig å bygge firefelts lokalvei på bakken, sier Stig Berg Thomassen i veivesenet.