båtliv | Om det skyldes politireformen eller ikke, det er uvesentlig. Det som er vesentlig er at alle media, TV, radio og aviser melder at politiets tilstedeværelse på sjøen skal trappes kraftig ned på grunn av pengemanko. Trappes kraftig ned fra hva? Politibåtene har i de siste årene knapt vært synlige i skjærgården. For det meste har de ligget godt fortøyd på plassen sin. Nå skal det bli enda mindre tilsyn og overvåking av ro og orden på sjøen. Nå skal til og med politibåter selges for å skaffe penger i kassa. Politibåter som er skaffet til veie etter mange års arbeid av energiske pådrivere for å sikre politiets mulighet til å gjøre jobben sin.Båtene skal selges! Det er ikke til å tro. Er det virkelig en slik likegyldighet, til å sikre liv og helse fra politimesteren og våre myndigheter, vi må akseptere? Svaret er nei..?Politiets tilstedeværelse på sjøen er et absolutt krav. Vi som elsker båtlivet og ønsker å bruke det som rekreasjon og livsutfoldelse vil ikke akseptere at skjærgården skal overtas av fritt-frem bøller som blåser i regler og påbud og som utsetter andre for utrygghet og risiko.Vi er selv i to tilfeller nesten blitt torpedert av bajaser med for mange lysebrune innabords og med flere hundre ustyrlige hestekrefter på hekken. Jeg blir kvalm hver gang jeg tenker på dette — hvor nær tragedien var.Nedtrappingen fra politiets side kommer i en tid der det er innført en stram lovgivning angående alkohol i blodet ved føring av båt. Hvem skal etterse at dette overholdes? Har vi slike strutsepolitikere som tror at ved bare å vedta en streng lov, så løser det problemet med promille til sjøs seg selv? Svaret er ja.Videre er det innført strenge fartsgrenser i visse områder. Er våre myndigheter så blåøyd at de tror at dette blir overholdt? Svaret er ja.Det er videre ikke krav til forsikring, ei heller registrering av fritidsbåter. Hva skjer da når skade på annen båt oppstår? Vedkommende som påfører annen båt/personer skade kan bare stikke av. Det er ikke mulig å identifisere båter i dag som ikke fører registreringsnummer. Har våre myndigheter sviktet her? Svaret er ja.I de siste årene har båttypene endret seg fra saktegående familiebåter til rene fartsuhyrer. Store cruisere og en enorm mengde skjærgårdsjeeper i alle varianter som alle har det felles, de gjør en utrolig stor fart. Fra bilkjøring vet vi at når farten øker, øker også risikoen for ulykker. Alle båtfolk kjenner til havneplagen med en fører som ikke har fylt 16 år og som kjører jollen som går over 10 knop. Det nye nå er at jolla byttes ut med skjærgårdsjeepen og da er det virkelig fare på ferde. I dette bekymringsfulle bildet er det at våre politimestere og myndigheter vil trappe ned kontrollen til nærmest 0. Er det uansvarlig? Svaret er ja.Hvor er forresten båtforeningene i denne saken? Foreninger med mange tusen medlemmer må protestere på en utvikling som undergraver deres arbeid og interesser.Til slutt vil jeg utfordre politimester Hareide til å svare i avisen hva de faktiske planer er for politiovervåkning på sørlandskysten i år , og hvorfor det skal reduseres. Svar, à la det som Flekkefjord fikk, om at «vi kommer der det er risiko for liv og helse», trenger jeg ikke, men svar som belyser fakta.Hans Fr. GiljeKristiansand