MANDAL:Gruppa foreslår nå å bygge ut en gjestehavn med fem store pirer som har plass til mellom 150 og 200 båter. I dag kan byen bare tilby plass til 50-60 fritidsbåter ved Sjøsanden marina.Foreløpig er det ikke utarbeidet hverken kalkyler eller klarlagt noe om hvem som til syvende og sist skal punge ut for gildet. Likevel vil investeringen på hver enkelt båtplass havne på mellom 15.000 og 20.000 kroner. Marinaen planlegges i samme område som der Sjøsanden Marina i dag holder til, men vil trolig bli knyttet sammen med strandpromenaden langs elvekanten.Fritidsbåtene blir stadig større, og etter planen skal det være 35 meter mellom hver av de fem pirene. Det skal tilrettelegges med gode servicetilbud og det skal bli tilbud om strøm og vann på bryggene.— Foreløpig er det hele et diskusjonsgrunnlag som politikerne skal få del i. Men det er avgjørende at noe skjer, og at det skjer fort, sier Lars Kristian Hille, som i dag driver Sjøsanden Marina. Han sitter i arbeidsgruppen som nå setter fart i planen om en moderne marina i byen. Med seg i gruppen har han havnefogd Arne O. Johannessen, Per Birkeland i Marnar Eiendom, turistsjef Jan Johannessen, entreprenør Svein Klev og reguleringsarkitekt Alv-Tore Romedal.Gruppa mener at en vital og tiltalende marina vil fungere som en direkte pådriver for økt omsetning i Mandal. Det vil også fungere som en viktig faktor i forhold til de mange tusen hytteeierne som er i området om sommeren, og som byen ikke har vært dyktige nok til å ønske velkommen som brukere av Mandal.I planen som nå sendes kommunen er det også vist til marinaer i nabobyene i øst. Felles hovedtrekk for disse var at de tenkte stort og planla for fremtiden Utviklingen med stadig større og dyrere båter gjør at det må planlegges god manøvreringsplass, at det tilrettelegges med god romslighet i den enkelte båtplass, og at fortøyning og ilandstigning er enkelt å få til under alle forhold. Videre kommer det krav til drivstoff, tømmemuligheter for septik, søppelcontainer, toalett og dusjanlegg.ROAR GREIPSLAND