KRISTIANSAND: — Jeg var forberedt på at jeg måtte ta denne jobben i en overgangsperiode da vi anskaffet båten og lekteren, men ut på nyåret regner jeg med at han som er tiltenkt jobben har fått de papirene han trenger, sier Odd A. Salvesen.Denne uken har båten gått hver dag mellom Elkem og havna, og har fraktet opp til 100 containere på én dag. Salvesen tar oftest oppgaven som skipper, men det skjer at han får avløsning av havnekaptein Helge Andresen i havneadministrasjonen.- Selv om vi deler på jobben, er det jeg som er mest om bord, og det er en ren fornøyelse, sier Salvesen.Han seilte til sjøs i 24 år før han gikk i land i 1976. I 14 av årene var han skipper om bord på til sammen 12 forskjellige båter.- Det er 23 år siden jeg mønstret av, og jeg må si det er skikkelig artig å være om bord igjen. Jobben som havnedirektør skjøtter jeg ved å ta med kontoret om bord. Mobiltelefonen gjør det uproblematisk å kombinere de to jobbene, sier Salvesen.Rykteflom

I havnen ryktes det at verken Salvesen eller Andresen har lov til å føre båten og lekteren.- Jeg har også hørt ryktene, og det er jo litt moro at folk er så interessert i denne virksomheten at de bryr seg. Men både Andresen og jeg har full tillatelse til å kjøre båten. Vi har alle papirer i orden, sier Salvesen, som tilføyer at de begge har VHS-sertifikat, radarsertifikat og skipsførersertifikat.- Vi har alle sertifikater som kan utstedes til en maritim person. Dessuten har jeg Extra Master's Tickets, som er et høyere skipsførersertifikat. Vi er på trygg grunn, fastslår Salvesen.Ikke ute av tjeneste

Han forklarer at slik reglene er nå, må skippere som er ute av tjeneste fornye sertifikatene hvert femte år.- Verken Andresen eller jeg defineres som ute av tjeneste, og det har sammenheng med den funksjonen vi har i havneadministrasjonen. Dette er jeg helt sikker på er riktig, og derfor kommer vi også til å utføre skipperjobben fram til han som skal overta får godkjent sertifikat, sier Salvesen.Det er en finsk statsborger som skal ha skipperjobben på permanent basis. Han var med på turen da Salvesen hentet båt og lekter fra Finland.- Han har lang fartstid på denne båten, og mangler bare noen måneder før han kan ta det sertifikatet han trenger. Han kan faktisk kjøre båten nå også, men bare hvis den trekker lekteren. Skyves lekteren, betraktes fartøyet som ett skip, og det har han ikke tillatelse til å føre, sier Salvesen.Kan seile til evig tid

Overingeniør Trond Larssen i avdeling for sertifikat og utdanning i Sjøfartsdirektoratet opplyser at det ikke er noe i veien for at Salvesen og Andresen kan være skippere på taubåten og lekteren.- Hvis de har det gamle norske skipsførersertifikatet, er det evigvarende. Det betyr at de ikke trenger å fornye det eller ta ny prøve, men kan føre båt så lenge de vil, i hvert fall i norske havner. Eneste krav er helseerklæring. De gamle skipsførersertifikatene omfattes ikke av bestemmelsene som trådte i kraft på midten av 1980-tallet, sier Trond Larssen, som tilføyer at han synes det er sprekt gjort at en havnedirektør tar på seg jobben som skipper igjen etter 23 år på land.