KRISTIANSAND: — I 1997 vant vi prisen som «International Hotel of the Year». Det er en forutsetning for å konkurrere om den vi er tildelt nå: «Choice Hotels Gold Hospitality Award». Klarer vi det samme en gang til, er vi kvalifiserte for å slåss om den aller, aller gjeveste, som heter «Platinum Hospitality Award». Og vi akter å melde oss på!Hotelldirektør A. Espen Karlsen ved Quality Kristiansand Hotel smiler fra øre til øre. Under forrige ukes samling av de 4500 hotellene i den internasjonale Choice-organisasjonen i California, ble kristiansandshotellet tildelt den gjeve prisen, som eneste i Europa. Hver år kan en deles ut i Amerika, en i Asia og en i Europa, men det kan også være null mottagere.- Vi får uanmeldt besøk av to inspektører som sjekker alt mellom himmel og jord, klassifisert som renhold, service, vedlikehold og administrasjon. For å komme i betraktning til prisen må vi score minst 975 poeng for renhold, 960 for vedlikehold og 1000 for administrasjon på en skala opp til 1000, forteller Karlsen.Han tilegner prisen sine ansatte fra 9-10 land.- Jeg har bare vært her i et år og har liten del av æren. Det er alle de andre som har gjort jobben. Her stås det på kontinuerlig av folk fra Norge, Chile, Colombia, Filippinene, Kosovo, Albania, Sverige og Danmark, sier direktøren. Det er landene han husker på stående fot.- Det multietniske gir oss utfordringer, men samtidig et større mangfold. I samarbeid med LO erklærte vi oss nylig som rasismefri sone, forteller A. Espen Karlsen i det han overrekker plaketten til tillitsmann Anita Falkelid. «Anita F.» står det på navneskiltet hennes.- Det er åtte Anita'er her, forklarer hun F'en med. I neste uke får både hun og alle kollegene hver sin gullpins å smykke seg med.