KRISTIANSAND: Ifølge det tyske ubåtverftet har ikke ubåten vært utsatt for noe uhell. Det dreier seg om en rutinesjekk av utstyr.I går var det hektisk aktivitet rundt ubåten, og Johan G. Olsen North Sea A/S, som er agent for ubåten i Kristiansand, ville ikke at Fædrelandsvennen brakte detaljerte bilder av båtens akterende.Han ønsket ikke å gi opplysninger om ubåtens dokkbesøk, før Fædrelandsvennen hadde lovet å ikke bringe bilder av ubåtens propell.— Jeg har mine instrukser, sier Arne Mjøs, i John G. Olsen North Sea A/S.Men Jürgen Rohweder, informasjonssjef i det Thyssen-eide skipsverftet HDW Kiel, hadde ikke innvendinger til nærbildene av verftets nye ubåt.Han sa også at det ikke er noen dramatikk knyttet til dokkbesøket i Kristiansand. - Vi trengte å sjekke noen sensorer, og hadde behov for dokking. For å spare tid leide vi dokkplass i Kristiansand, i stedet for å kjøre ubåten til Kiel eller Emden, sier Rohweder til Fædrelandsvennen.Det tyske ubåtverftet bruker kystområdet utenfor Sørlandet til utprøving av sine nybygde ubåter. Årsaken er de gode kaiforholdene, samt de gunstige forholdene for dypdykking. Det tyske verftet leier havneplass både i Marvika og på Lumber.Rohweder forteller at verftet for tiden har fire, fem ubåter på utprøving i Skagerrak. Det er mye elektronikk som skal sjekkes ut på ubåtene, som har et mannskap på mellom 20 og 30.- Vi har å gjøre med fartøyer som er like avanserte som romfartøy. Vi bruker mye tid på å sjekke at alt fungerer som det skal, før vi leverer ubåtene fra oss til oppdragsgiver, sier Rohweder.Under utprøvingen oppstår det fra tid til annen behov for å ha ubåtene i dokk.