KRISTIANSAND: Småbarnsmoren fra Søm i Kristiansand, Renathe-Mari Opedal, har nettopp fått dommen fra Kristiansand i hånda. Og hun skinner som ei sol.For nå har retten talt: Opedal, som i vår ble ilagt 500 kroner i bot av en sint parkeringsvakt, mens hun sto i tett bilkø i Kristiansand sentrum, skal ikke betale boten.Dommer og sorenskriver Ivar Oftedahl skriver i dommen at parkeringsvakten kan ha feilbedømt situasjonen i den kaotiske trafikken.— Vi kan ikke se bort fra muligheten av at parkeringsvakten har fått et feilaktig inntrykk av at Opedal hadde parkert bilen, skriver Oftedahl i dommen.Kristiansand Parkeringsselskap har tapt saken, og må betale Opedals saksomkostninger på 4000 kroner. Lettelse

Opedal opplever det som en utrolig lettelse at hun endelig er blitt trodd. Småbarnsmoren følte lenge at hun kjempet en håpløs kamp mot det mektige kommunale parkeringsselskapet.- Denne dommen viser at det går an å kjempe mot disse folkene, hvis du innerst inne er overbevist om at du er blitt urettferdig behandlet. Jeg tror folk flest gir seg mot overmakten, selv om de vet at de har rett. Men vi bør ikke finne oss i alt, sier Opedal til Fædrelandsvennen.Småbarnsmoren sier hun opplevde møtet med parkeringsvakten i Kristiansand sentrum nærmest som trakassering. Hun stod i bilkø i Kristiansand sentrum med utålmodige unger i baksetet fredag 26. mars da parkeringsvakten dukket opp.- Jeg kom meg ikke videre, fordi det stod noen busser foran meg stod stille. Vakten sa at jeg stod på ulovlig parkering og at jeg sperret veien. Så begynte han å skrive ei bot til meg, forteller hun.- Jeg følte meg skikkelig trakassert. Han var arrogant og ville ikke høre på meg. Opedal kjørte av gårde da kjørebanen ble fri, før hun hadde fått boten utlevert. Hun dro rett til politiet og klaget. Deretter gikk turen til parkeringsetaten. Ga seg ikke

— Ledelsen i parkeringsselskapet lyttet til det jeg hadde å si, men det nyttet lite. Boten på 500 kroner kom i posten etter noen dager, minnes hun.Hun klaget muntlig og skriftlig, men hun følte det var som å stange hodet i betongveggen. Etter som hun hadde påklaget boten, betalte hun den ikke før betalingsfristen utløp. - Dette var parkeringsselskapet klar over, men likevel sendte de ut en regning på tilleggsavgift på 250 kroner. Skikkelig provoserende, sier hun.Klagen førte ikke fram og Renathe betalte boten. Tilleggsavgiften ble trukket tilbake. Men hun kunne ikke leve med resultatet.- Jeg visste at de hadde begått en urett mot meg. Det ble et viktig prinsipp for meg å få dette omgjort, sier hun. Bruk forstand

Fredag 20. august møtte Opedal i retten sammen med advokat Bård Syrstad. På den andre siden av bordet stod fire representanter for Kristiansand Parkeringsselskap, deriblant sjefen sjøl, Raymond Solaas.- Jeg var forferdelig nervøs til å begynne med, men jeg følte at dommeren hadde satt seg grundig inn i saken. Han lyttet til det vi alle hadde å si, og jeg fikk en god følelse inni meg, forteller hun.Opedal mener parkeringsselskapet har mye å lære om behandling av mennesker.- De bør snakke med mennesker og lytte litt, før de hentet fram blokka og skriver ut boten. Parkeringsfolkene jobber jo i en serviceetat. Med litt sunn fornuft går ting så mye greiere, sier Opedal, som selv jobber med kundeservice i Telenor.