KRISTIANSAND: — Vi vil skrinlegge de store veiplanene med to ganger firefeltsvei fra Gartnerløkka. I stedet vil vi satse på kollektivtrafikk og en mindre utbygging blant annet av Vågsbygdveien, sier Urfjell, og mener han dermed vil spare byens befolkning for flere hundre millioner kroner i bomavgifter.SV mener partiets nye forslag er rene mannaen for bilistene:- Med vårt opplegg kan bomstasjonene rives i 2008. Med veiutbyggernes opplegg må de stå til minst 2020, sier han.- Men nå har hele befolkningen betalt for vei øst for byen. Bør ikke hele befolkningen betale for vei på vestsiden også?- Byens befolkning vil tjene på at bommene forsvinner og at det i stedet satses på miljøvennlig kollektivtransport, sier Urfjell.SV og Urfjell mener staten ved å flytte noen få prosent av millionene som skal brukes på ny E 39, kan få et nærmest perfekt kollektivtilbud.- Bussene kan kjøre omtrent i skytteltrafikk til langt billigere pris enn i dag. Dette handler om vilje til gode og miljøvennlige løsninger, sier han.Urfjell innser at han neppe får flertall for sitt alternative opplegg.- Derfor må vi i SV også ha en politikk for hvordan vi vil ha en eventuell ny vei hvis flertallet absolutt skal ha det. Vi kommer til å kreve alle høybroløsninger med åttefelt fra Gartnerløkka skrinlagt. Hvis først det skal bygges vei, må vi ha miljøvennlig tunnel, ser han.Onsdag skal bystyret orienteres om ståa i den betente veisaken. Blant annet skal veivesenet vise fram sine nye lavbro-alternativer og noen nye kryssløsninger.- Allerede der bør bystyret si klart i fra om at høybro er uaktuelt. Vi har muligheten til å skrinlegge den en gang for alle, sier Urfjell.Fungerende ordfører, Bjarne Ugland, mener SV og Urfjell nå går inn for en komplett urealistisk politikk - Vi bør satse på kollektivtilbud, men dette vil aldri alene løse de enorme trafikkproblemene vi har vest for byen. Vi er nødt til å bygge vei, hvis ikke bryter veisystemet sammen i 2010 eller 2015, sier Ugland.Ugland påpeker at trafikken på Vågsbygdveien som har to felt, er like stor som på E 18 ved Liertoppen utenfor Oslo.- Det sier seg selv at vi må bygge vei, sier han.Ap har ennå ikke konkludert om de vil ha høybro eller tunnel.