KRISTIANSAND: — Det er stor enighet om at Kjevik skal være flyplassen for Agder, og jeg synes det er trist hvis landsdelen ikke kan samle seg om Kjevik, sier Stian Storbukås.

I april sendte ordfører Arvid Grundekjøn (H) og varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) et brev til leder av Sørlandsbenken, Åse Michaelsen. Her skriver de at de er bekymret for planene på Gullknapp.

Stian Storbukås bekrefter at saken har vært diskutert i samarbeidet i Kristiansand og at han støtter brevet.

— Vi har diskutert dette, og vi er enige. Jeg frykter at om man uthuler Kjevik som flyplass, faller det ned på prioriteringslisten når det gjelder viktige investeringer som nytt parkeringshus, sier Storbukås.

Reagerer

Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen reagerer på at partifellen er så kritisk til Gullknapp.

— Det er merkelig at noen i Frp kan støtte en sak som ikke har noe med vårt program å gjøre. Det står ingen ting der om at vi ikke er for fri konkurranse. Gullknapp har ikke søkt om offentlig støtte, og hverken Frp-folk eller Høyre-folk bør være mot fri konkurranse.

Gullknapp har søkt om en konsesjon på småfly og opptil 50.000 passasjerer i året. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere sagt at han regner med å gi et svar før sommeren.

Nå sier han til Fædrelandsvennen at dette ikke er sikkert.

— Vi jobber med saken, sier han.

Vil kjempe

Stian Storbukås sier at han ikke vil jobbe for å stanse konsesjonen.

— Jeg kommer ikke til å prøve å sparke bena under deres forsøk på å konsesjon, men jeg er redd Kjeviks posisjon skal bli svekket. Det er ikke snakk om Kristiansand mot Arendal, men hva som er best for landsdelen, sier Storbukås.

— Hva synes du om kritikken fra Godskesen?

— Jeg forstår at hun kjemper for sin sak, men det er viktig at Kristiansand er klar på hva vi mener om dette.

Konkurrent

Ingebjørg Godskesen mener Kristiansand burde forandre strategi hvis de frykter flyplassen.

— Jeg tror de ser på Gullknapp som en konkurrent, men de burde se på den som en samarbeidspartner i stedet.

— Har de grunn til se på den som en konkurrent?

— På sikt kan det nok bli det. Men hvis de vil samarbeide med Gullknapp, så tror jeg ikke det, sier Godskesen som mener Gullknapp kan bli viktig for kargo og charter.

Seier

Godskesen omtaler som konsesjon til Gullknapp som en av flere seire etter å ha jobbet for midler til E 18 og å bli kvitt bompengene på Riksvei 9 i Setesdal.

Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har ennå ikke bestemt seg.

— Alt tyder på at det blir et ja, sier Godskesen.

— Hva om det blir nei?

— Sjansen er jo der, men jeg vil ikke en gang tenke tanken. Det ville være et virkelig nederlag.