— Det er viktig å ha ambisiøse mål. Om det går å bygge veien ferdig på ti år avhenger av at vi får støtte i Stortinget, sier Bård Hoksrud til Fædrelandsvennen.

— Men dere har lovet at den skal bygges på ti år?

— Det er målet, men det er nok ingen som blir fryktelig skuffet dersom det skulle gå ett eller to år ekstra, sier Hoksrud.

Blir ikke bompengefritt

— Hvor mangebomstasjoner blir det langs veien?

— Det er umulig åsvare på, men forhåpentlig færrest mulig. Hadde Frp bestemt alene hadde detblitt null. Antallet avhenger også litt av hvordan prosjektet blir gjennomførtog hvordan finansieringen legges opp på de ulike strekningene. Men det er etklart mål at vi ikke skal ha bomstasjoner som bare finansierer sin egen driftog ikke gir penger til vei, sier Hoksrud.

Hoksrud mener E 39-prosjekteter en svært god kandidat til å bli gjennomført av det nye veiselskapetregjeringen skal etablere. Når veiselskapet kommer kunne han ikke svare påunder Agderkonferansen torsdag, hvor Hoksrud var en av foredragsholderne.

— Det er anslått at den vil koste 60 milliarder å gjøre ferdig?

— Jeg har stor tro på at den kan bli langt billigere. Det nye veiselskapet skal bygge mer helhetlig og effektivt enn vi har gjort til nå, sier Hoksrud.

Les også:

Har store forventninger

Varaordfører i Kristiansand, Jørgen Kristiansen (KrF), sier at forventningene til regjeringen er store når det gjelder den nye firefeltsveien vest for Kristiansand.

— Forventningene har aldri vært større enn nå. Samtidig må vi ha støtte fra et flertall i Stortinget, sier Kristiansen.

Finn Aasmund Hobbesland, som var leder for Agder OPS da motorveien mellom Grimstad og Kristiansand ble bygget, er klar på at det er pengene det står på.

— Vi har planlagt veien helt fram til Lyngdal. Så det mangler ikke på planlegging, nå står det på finansieringen, sier Hobbesland, som er leder av by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

— Er det mulig å bygge veien ferdig på ti år?

— Jeg tror det er mulig å komme langt på ti år. Hvor langt er vanskelig å si. Det vil hjelpe at vi får en organisasjon som kan jobbe helhetlig og som er fristilt fra årlige budsjetter, sier Hobbesland.

Lobbyvirksomhet

Han ser lyst på muligheten til å få gjennomslag i den nasjonale konkurransen.

— Sørlandet har aldri vært mer samlet enn nå, sier Hobbesland, som benyttet muligheten til å påvirke statssekretæren fra Samferdselsdepartementet.

— Nå må vi bruke alle mulighetene vi har til å snakke opp E 39 og påvirke de som bestemmer, sier Hobbesland.

Onsdag ble det klart at veivesenet anbefaler å satse på opprusting av E134 gjennom Buskerud og Telemark over Haukeli. Det er Bykle-ordfører Jon Rolf Næss (Ap) strålende fornøyd med.

— Det er en fantastisk nyhet for Bykle. Det gjør at vi blir langt mer tilgjengelig for folk både øst og vest i landet. Dette betyr utrolig mye for hele Setesdal, sier Næss.