— Jeg er kritisk til at man nå fraskriver seg muligheten til løpende å vurdere om man trenger så mye vei. Det sies ingenting om kollektivsatsing og tog, sier Alf Holmelid , om den nye veisatsingen på Sørlandet.

Holmelid, som er leder for fylkesstyret i Vest-Agder SV, er verken positiv til selve veisatsingen i Agder eller det nye veiselskapet som ble annonsert av regjeringspartiene tirsdag.

- Mer byråkrati

— Det kan fort bli slik at det nye veiselskapet fører til mer byråkrati og mindre demokrati, mener han.

— Dette dreier seg jo om veistrekninger som allerede er planlagt av Statens vegvesen. Nå skal altså planleggingen over i en ny organisasjon som skal behandle ting på nytt. Det gir mer byråkrati. Selskapet skal også gis store fullmakter, noe som kan føre til at det blir mindre muligheter for politisk påvirkning underveis i prosessene. Det gir mindre demokrati, fortsetter politikeren, som sier han også savner klimaforpliktelser til det nye selskapet.

Gleder seg

Mette Gundersen (Ap), gruppeleder for Kristiansand Arbeiderparti, mener regjeringspartiene fortjener ros for veisatsingen sin.

Mette Gundersen, gruppeleder for Kristiansand Arbeiderparti. Foto: Tormod Flem Vegge

— Jeg velger å glede meg på en dag som dette. Dette er veldig positivt for Sørlandet. Før har veisatsingen mellom Varoddbroa og Ålgård vært stykkevis og delt. Nå skal endelig hele veien på plass i ett strekk, smiler hun.Gundersen velger å stole på at politikerne klarer å gjennomføre det de nå lover.

— Dette er noe ulike partier har jobbet for i mange år. Jeg vil gratulere regjeringspartiene med godt gjennomført arbeid, sier hun.

— Hva tenker du om det nye veiselskapet?

— Jeg konstaterer at flertallet på Stortinget har valgt en slik løsning. Jeg tror ikke vi skal være kritiske til veiselskapet på en dag som dette.

- Spiser ikke kake i dag

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe , førstekandidat for Miljøpartiet de Grønne (MDG) i Kristiansand, er svært kritisk til ny vei i fire felt fra Kristiansand til Ålgård.

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, førstekandidat for Miljøpartiet de Grønne i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi i De Grønne spiser ikke kake i dag. Det å lage et selskap som skal bygge ut for 130 milliarder kroner hadde vært en god idé hvis tankegangen hadde vært fremtidsrettet, for eksempel hvis det skulle investeres i miljøvennlige tog. Nå brukes det penger på gårsdagens løsninger, altså det satses på vei. Det er gammeldags og kortsiktig politikk fra Frp og Høyre sin side, mener hun.- Så dette er ingen grønn dag. Dette er en svart dag fylt av asfalt og eksos, understreker Ulltveit-Moe, som påpeker at partiet hennes vil kjempe videre for at store investeringer skal føre til et grønnere samfunn.