Jernbaneverket skal oppgradere Kristiansand stasjon. Til høyre er det vist en ny, enklere og mer moderne rutebilstasjon med drosjeholdeplass. Foto: ALT. ARKITEKTUR
Rutebilstasjonen fra 1960 er av svært laber bygningsmessig kvalitet. I løpet av et års tid skal den være revet. Foto: Tore André Baardsen

Nå er det bestemt at salgssummen skal fastsettes ved såkalt voldgift.

— Vi er blitt enig med havna om at vi skal oppnevne én takstmann hver, mens advokat Ove Chr. Lyngholt skal være overdommer i tilfelle de to takstmennene ikke blir enige, opplyser rådgiver Einar Hanssen i Kristiansand Eiendom til Fædrelandsvennen.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Åtte-ti millioner

Lyngholt meddeler i brev til partene at voldgiftsretten er konstituert, og gir frist til 12. januar med å sende inn dokumenter som kan få betydning for verdsettelsen.

Rutebilstasjonen tilhører havna, grunnen den står på tilhører kommunen. Foto: Tore André Baardsen

— For fire år siden fikk vi en takst på åtte-ti millioner kroner, til et litt annet formål, mens havna også sitter på en gammel takst. Rådmannen vil nå forsøke å gjøre dette så riktig som mulig mellom havna og kommunen, og komme fram til en pris begge parter kan akseptere, påpeker Einar Hanssen.Rutebilstasjonen fra 1960 regnes som overmoden for å bli jevnet med Vestre Strandgate. Mens grunnen tilhører kommunen, er selve bygget på havnas hender.

Les også:

OPS-prosjekt

Kommunen håper rivingen effektueres i løpet av høsten, ettersom det koster bykassen noen hundre tusen å drifte bygget.

Jernbaneverket skal oppgradere Kristiansand stasjon. Til høyre er det vist en ny, enklere og mer moderne rutebilstasjon med drosjeholdeplass. Foto: ALT. ARKITEKTUR

Etter at Agder Kollektivtrafikk (AKT) i høst flyttet ut av kontorene og opp til hjørnet av Tollbodgata og Kirkegata, er også leieinntektene på bygget nærmest falt bort.Les også:

Jernbaneverkets planforslag for Kristiansand stasjon inkluderer ny og oversiktlig bussterminal, en plan som har vært på høring og innen kort tid kommer til vedtak i bystyret.

I kommunen ser man for seg at de enkle fasilitetene med kiosk og venterom bygges i et offentlig-privat samarbeid (OPS), uten at driften belaster bykassen.