Ferja har vært i dokk i Odense i Danmark i en uke. I morgen tidlig er ferja tilbake i rute. I mellomtiden har det vært Superspeed 2 som har tatt ruten Kristiansand og Hirtshals. Den har også trafikkert ruten Larvik — Hirtshals.

Ombygging

— Når denne årlige kontrollen gjennomgås i Odense, skifter vi en del utstyr samtidig. Det spesielle i år er at vi har satt inn en ny transformator på skipet slik at Superspeed 1 er klar for landstrøm, sier Grønberg.

Dette betyr at i løpet av våren skal ferja gå på landstrøm på natten, slik at de kan slå av hjelpemotorene. Noe som igjen reduserer miljøutslippene og støyen.

— Når vi dokker neste gang, rundt nyttår 2014/2015 settes det inn en scrubber. Dette er et meget stort svovelrenseanlegg som vi installerer på et verft på Østlandet, legger han til.

Store bytter

Nye krav fra 1. januar 2015 gjør at det må gjøres noe med utslippene som kommer fra rederiets skip.

— Dokking blir som oftest i januar, siden alle skipene skal dokkes i løpet av året. I år har vi byttet ut flere hundre kvadratmeter tepper, sier linjedirektør.

— Det har jo gått seks millioner mennesker gått over teppene på fem år, tilføyer han.