Beboere i Posebyen ønsker bussfrie gater. Leder i Posebyen vel, Kari Steffensen, har tatt saken. Foto: Anders Martinsen

— Skippergata er nok den peneste gata vi har, men også den smaleste. De store bussene blir trafikkfarlige der, sier leder i Posebyen velforening, Kari Steffensen.

På vegne av beboere i Posebyen, og aller mest Skippergata, har hun henvendt seg til turistkontoret og Birkeland busser, som har fraktet mange av turistene i busser. Velforeningen vil få slutt på det de kaller trafikkfarlige, nærgående, støyende og forurensende busser på sightseeing gjennom Posebyens smale gater.

— Bussene er veldig nærgående. Turistene fotograferer gjennom vinduene, og det er mange barn som leker i gata. Det har vært et problem i flere år, sier hun.

Rekordmange skip

Turistene kommer ofte fra de mange cruiseskipene som legger til land i Kristiansand om sommeren. I år ventes rekordmange skip - hele 80 har hittil meldt sin ankomst.

Bjørn Fredheim er bosatt i Skippergata, og ønsker mer enn gjerne turistene velkommen til Posebyen.

Beboere i Posebyen ønsker bussfrie gater. Leder i Posebyen vel, Kari Steffensen, har tatt saken. Foto: Anders Martinsen

— Men de smaleste gatene er ikke laget for busser, og turistene får jo et mye bedre utbytte av å gå. Jeg har flere ganger invitert gående turister til bakhagen min, sier han.Fredheim synes bussene er trafikkfarlige og sjenerende.

— Når toetasjers busser stopper opp rett utenfor huset vårt kan turistene kikke rett inn på oss når vi spiser rundt kjøkkenbordet. Jeg kan ikke tro at det hadde vært populært i boligområder som Gimlekollen eller Andøya, sier han.

Daglig leder i Birkeland busser, Vemund Hansen, er ikke enig i at bussene er trafikkfarlige.

— Dette er en vei hvor det er fullt lovlig å kjøre. Det er plass til bussene og vi har sjåfører med lang erfaring. Vi kjører der hvor oppdragsgiverne våre ønsker at vi skal kjøre, men prøver også å vise hensyn, sier han.

Spesielt mye i fjor

Visit Kristiansand er blant oppdragsgiverne til Birkeland busser. Turistsjef Randi Haukom sier at situasjonen i fjor var ekstra spesiell grunnet mye gravearbeid i Elvegata.

— Det ble flere turer gjennom Skippergata fordi det var avsperret i Elvegata. Vi ønsker selvsagt å ta hensyn til beboerne, men at en buss innimellom kjører gjennom Posebyen synes jeg ikke at er så galt, sier hun.

Hun synes likevel at det er uhøflig å fotografere inn gjennom vinduene til folk.

— Det virker som at mange tror at Posebyen ikke er bebodd - de ser på bydelen mer som et museum enn et boligområde, sier Haukom.

Hun presiserer at turistkontoret alltid anbefaler turistene å spasere gjennom Posebyen.

— Veldig ofte slipper vi turistene av i Elvegata, slik at de selv kan gå gjennom gatene. Men mange er eldre og dårlige til beins, og vil ikke gå, sier hun.

Kristiansand kommune opplyser at det i år vil bli gravearbeid i Elvegata kun i et par uker, før arbeidet flyttes videre til Tordenskjoldsgate.

— Da forflytter egentlig bare problemet seg for oss. En plass må bussene kjøre ut igjen, og dersom Tordenskjoldsgate blir avstengt må vi nok bruke Skippergata i år også, sier Haukom.

  • Det virker som at mange tror at Posebyen ikke er bebodd - de ser på bydelen mer som et museum enn et boligområde.