KRISTIANSAND: — E 18 gjennom Aust-Agder er en viktig vei som vi ønsker å prioritere, sa samferdselsminister Terje Moe Gustavsen da han i går la fram stortingsproposisjonen om delvis bompengefinansiering av E 18 gjennom Aust-Agder.Forslaget innebærer at staten i perioden 2002-2015 legger inn 980 millioner til stamveien gjennom Aust-Agder, mens bilistene i løpet av den samme perioden må bidra med 1,130 millioner.- Bompengeproposisjonen er i samsvar med det som har vært ønsket fra kommuner og fylker i landsdelen, og vi er svært glad for at den nå er lagt fram, sier veisjef Gunnar Lien i Aust-Agder.Med forbehold om Stortingets godkjennelse innebærer dette at veikontoret kan opprette to bomstasjoner på E 18 i Aust-Agder fra høsten 2001. Den ene kommer på Østerholtheia i Gjerstad, den andre ved Svennevik i Grimstad.Stasjonene skal kreve inn bompenger i begge retninger, 20 kroner per passering for lette kjøretøyer og 40 for tyngre. Gjennomgangstrafikk slipper likevel med å betale i én stasjon, forutsatt at passeringen finner sted i løpet av seks timer. Det blir også etablert rabattordninger på inntil 50 prosent for lokaltrafikken. Bompengeperioden er satt til 15 år, med forutsetning om at stasjonene avvikles før hvis innkrevingen går raskere.Det er etappen Brokelandsheia-Vinterkjær øst i Aust-Agder som prioriteres. Der er det nå forventet byggestart i 2002 og forutsatt at den 12 km lange etappen skal være ferdig i 2005.- Deretter er det meningen å komme i gang med Grimstad-Kristiansand (Øygårdsdalen-Dyreparken), sier Gunnar Lien, som venter at staten kommer inn med bevilgninger til dette prosjektet fra 2006.Prosjektet Grimstad-Kristiansand er delt i fire etapper, og det har vært snakk om å bygge hele eller deler av denne etappen som OPS-prosjekt (offentlig-privat-samarbeid). Dette gjentas også i bompengeproposisjonen som ble lagt fram i går. Der heter det at departementet vil komme tilbake til fremdrift og organisering av dette prosjektet som egen sak i løpet av 2001. Da vil det også bli avklart om hele eller deler av etappen skal bygges som OPS.Samferdselsministeren legger i proposisjonen vekt på at det er viktig å ruste opp E 18 gjennom Aust-Agder, både av hensyn til næringsliv og trafikksikkerhet. Nåværende vei har en ulykkesfrekvens som er fire-fem ganger høyere enn på vanlig tofelts motorvei.Departementet holder muligheten åpen for at det kan bygges midtdeler på strekninger for forbikjøring, men minner om at det vil øke kostnadene. Mellom Grimstad og Kristiansand er det lagt til grunn tofelts motorvei. Men departementet avviser ikke smal firefeltsløsning.- Men det vil øke kostnadene med minst 50 prosent. Derfor bør planarbeidet konsentreres om vei med tilstrekkelig, men nøktern standard, heter det.