MANDAL: Her er selve drømmeversjonen for mandalitter som kjemper for kultur og turisme. I denne utgaven av Mandal 2015 er målet om å bli den lille byen med de store kunstnerne, endelig nådd. Tilreisende strømmer til.Byplanleggerne har spilt på lag med turistnæringen. Hele Ytre Sanden er forbeholdt disse virksomhetene. Annen næring er lagt til Sjøsanden næringspark og næringshagen.Ved Laksesoben er det bygget et stort turistanlegg med konferansehotell. Svømmehallen som er utbygd med et spennende badeland, er barnefamilienes favoritt.Ny storstue

Kulturhuset er Mandals nye hjerte. Byens storstue gir plass til både restaurant og konferansesenter. Plasseringen er midt i smørøyet mellom Næringsparken og turistanlegget.Kombinasjonen med tradisjonell turisme, konferanser, idrettsarrangementer, festivaler og kunst, har utvidet sesongen. Byens kunstnere kan oppleves på faste utstillinger. Mandal er en magnet for utøvende kunstnere som vil bo her.Mones er også blitt et kraftsenter for reiseliv. Den gode overnattingskapasiteten gjør byen populær for store konferanser og arrangementer.Det er forbudt å starte nye forretninger for detaljhandel på Sanden.Konsentrert bykjerne

I likhet med det første fremtidsbildet vi presenterte, er bykjernen klart avgrenset. Det er mellom Øvrebyen og Store Elvegate i Ytrebyen alle småbutikkene ligger. Det gjelder også dagligvarehandel.Ved Rutebilstasjonen har det skjedd store endringer. Området rundt er forretningsområde, mens bussterminalen er rustet opp og omkranset av et parkanlegg med torg.Kronheia gir rom for nye butikker. Esso-tomta er forbeholdt offentlige formål, trolig et kulturbygg med forretninger i første etasje.Malmø

Industrien blir på Malmø. For å unngå konflikter sier kommunen nei til boliger som kan stå i veien for utbygging. Kirkeodden skal forbeholdes industri, og det blir neppe aktuelt å tillate ferieleiligheter her.Øvre Malmø og Skinsnes er fremdeles et industri-/serviceområde, men detaljvarehandel er ikke tillatt. Det blir derimot mulig å åpne butikker for tunge kolli som f.eks hvitevarer og møbler.Trafikken øker

Trafikkveksten i Mandal vil mange steder bli doblet med de løsningene som er skissert ovenfor.I sentrum er trafikkøkningen likevel ikke plagsom, fordi dagens store parkeringsplasser er fjernet og erstattet med grøntanlegg. Bilene er flyttet til parkeringsanlegg under bakken. Parkeringspolitikken brukes aktivt for å styre trafikken utenom bykjernen.Utviklingen det er lagt opp til her, forutsetter at ny E-39 ble ferdig i år 2008, takket være innføring av bompenger.Øvrebyen styrkes

Øvrebyen har hatt en gunstig utvikling og er en viktig del av handelssentrum. Grønt-areal og torg har gjort bydelen penere.Industrien

Mandal er fortsatt en industriby, men nye etableringer skjer utenfor byen — på Jåbekk, Gismerøya og i det nye næringsområdet ved nye E-39. På Nedre Malmø er det ennå en del industri, men de store bedriftene vurderer å flytte.Boliger

Sentrum er blitt svært attraktivt som boligområde. Store parkområder frister nye familier til å slå seg ned her. Spesielt Sanden, Bryggegata og Øvrebyen er populære steder.Utviklingen er tuftet på byens naturlige fortrinn som sørligste kommune, med attraktive strandområder, og kort avstand til kontinentet.En av årsakene til at det har lyktes kommunen å komme i mål med satsingen på turisme og kultur, er den strenge politiske og administrative styringen. Det har vært bred enighet om å tenke langsiktig, slik at det finnes tilgjengelig areal, når de gode ideene melder seg.