MANDAL: — Dette var dypt skuffende, men ikke særlig overraskende etter de forhandlingene som har foregått i vår, sier ingeniør Jarl Torland ved Umoe Mandal.Han og to andre ingeniører har helt siden i februar vært parate til å flytte til Spania for to år. Her skulle de deltatt i prosjekteringen av fregattene.Nå blir det ingenting av dette. Og skuffelsen er stor: - Vi har jo vært innstilte på å dra med familiene våre. Dette får mange praktiske vansker, forteller Torland.To ukers varsel er hva ingeniørene har hatt for å reise avgårde. Selv har Torland to små barn og har vært avhengig av barnehageplass.- Vi har klart å holde på barnehageplassene, men har også måtte tenke på permisjon for konas jobb, utleie av hus og ikke minst hus i Spania. Nå blir det å snu hele tankegangen igjen, sier Torland.Skjønner ikkeHan kan ikke helt skjønne at Mjellem & Karlsen Verft AS i Bergen uten videre kan overta fregattprosjektet.- Også de må forholde seg til det norske lønnsnivået som langt på vei var årsaken til bruddet, påpeker Torland. Han mener det gjenstår å se at det virkelig blir en kontrakt mellom Bergensverftet og Bazan.For Umoe Mandal hadde det vært svært nyttig med tre ingeniører involvert i fregattprosjektet i Spania. De ville opparbeidet seg en unik kompetanse som hadde vært uvurderlig for verftet.Nå er likevel direktør Finn Jakobsen mest opptatt av hva bruddet vil få å si for gjenkjøpsavtalene. For Mandalsverftets del skulle Bazan hjelpe til med å markedsføre Umoe Mandals produkter i den store verden gjennom sitt omfattende nettverk.Bazan eier fortsatt 30 prosent av Umoe Mandal. - Derfor får jeg håpe at de er profesjonelle og fortsatt vil bidra med sitt til beste for Umoe Mandal, sier Jakobsen.For tiden er verftet i dialog med amerikanerne om å bygge fartøy lik «Skjold» til USAs kystvakt. Her ville nettverket til Bazan vært til stor hjelp for å dra en eventuell kontrakt med USA i land.- Det gjenstår å se om bruddet får noen virkning for oss, sier Jakobsen.Det blir nå også et spørsmål om hvilken betydning dette får for den nye grupperingen i Umoe-konsernet under navn Umoe Forsvar. Under denne paraplyen befinner Umoe Sterkoder og Umoe Mandal seg. Dette markedet kan med dette vise seg å smuldre bort for Umoe, særlig dersom det ikke blir noe av MTB-serien.Omstille segI mens må de tre ingeniørene som skulle dratt til Spania omstille seg. Oppgavene står foreløpig ikke i kø på verftet, men det er mange spennende prosjekter i lufta som når som helst kan falle på plass. Det dreier seg om MTB-serien, hurtigferjer til Vestlandet og altså båter til USAs kystvakt.- Jeg har jobbet her siden 1993 og er godt vant til usikkerhet. Slik er det å være i denne industrien, fastslår Torland.