KRISTIANSAND: Foreløpig er det bare vage planer, men når det i 2004 blir lettere å få tak i gass på Sørlandet, kan dieseldrevne busser som trafikkerer Kristiansand sentrum bli byttet ut med gassbusser.— Gjennom de forsøk som er gjort med gassbusser andre steder i Norge, har vi sett at gass kan være interessant, sier direktør Kristian T. Brøvig i selskapet T.K. Brøvig A/S. Selskapet eier Bussen Trafikkselskap AS, Kristiansand & Omegn Busstrafikk AS og Sørlandsruta AS. Mindre støy og utslipp

Gassdrevne busser vil bety mye bedre miljø i Kristiansand sentrum.- Bussene gir mindre utslipp. Det gjelder spesielt nitrogenoksid (NOx), men de slipper også ut noe mindre CO2. I tillegg bråker de mindre enn dieseldrevne busser, sier Kristian T. Brøvig.Gassdrevne busser kan bli en realitet fordi tilgangen til gass på Sørlandet blir lettere. Tore Wiese-Hansen i Agder Gassforum regner med at gassen vil komme rundt 2004 når Naturgass Vest i Rogaland har satt opp sitt anlegg for distribusjon av gass. Bussmetroen i Kristiansand er ett av prosjektene der det er aktuelt å bruke gass. Agder Gassforum har opprettet en egen gruppe som skal se nærmere på hvordan gass kan brukes i Bussmetroen i Kristiansand og hva det vil koste.Men hvis det først kommer gassdrevne busser i Kristiansand, vil de sannsynligvis bli brukt på flere strekninger.- Hvis vi først setter i gang, kan vi ikke bare ha noen få gassdrevne busser. Investeringene er så store at det bedriftsøkonomisk sett ville være uansvarlig, sier Brøvig. Dyre busser

Skal det komme gassdrevne busser i Kristiansand, må de på en eller annen måte bli subsidiert av det offentlige.- Om det blir gassbuss eller ikke, ligger ikke i våre hender. Det er blant annet avhengig av fylkeskommunen. Det er også avgjørende om Samferdselsdepartementet blir med på dette, sier Brøvig.En dieseldreven buss koster i dag rundt to millioner kroner, mens en gassdreven er en halv million kroner dyrere. I tillegg må selskapet bygge opp et nettverk av stasjoner der bussene kan fylle gass.Det må altså betydelige investeringer til før det kommer gassdrevne busser i gatene i Kristiansand. De investeringene er verken fylkeskommunen eller busselskapet spesielt interessert i å betale for. Det finnes heller ingen statlige ordninger for å subsidiere miljøvennlige busser.