Omlag halvparten av alle Signatur-avganger mellom Oslo og Kristiansand har vært forsinket siden krengetogene ble satt inn på Sørlandsbanen 1. november i fjor.Over 30 avganger med Signatur fra Oslo S. eller Kristiansand har vært 20 minutter eller mer forsinket. Bare to dager, 11. og 24. desember 1999, var samtlige Signatur i rute på Sørlandsbanen. NSB har gjennomført 307 avganger med Signatur på Sørlandsbanen siden jomfruturen i fjor. Ved minst 155 tilfeller har togene ikke kommet fram på stasjonen til fastsatt tid.I henhold til NSB er alle tog som ikke mer enn fem minutter for sent ute, i rute. Derfor opererer statsbanene med en punktlighet for november, desember og januar på henholdsvis 70,77 og 68 prosent.— Det er for dårlig. Målet vårt er 90 prosent. Vi skal skjerpe oss, lover informasjonssjefen for NSB Langdistanse, Arvid Bårdstu.- Hvorfor er ikke målet 100 prosent?-På en enkeltsporet bane som Sørlandsbanen er det ikke realistisk at alle tog skal være i rute til enhver tid. En forsinkelse på ett tog vil automatisk føre til forsinkelser på andre tog, sier Bårdstu.Han innrømmer at NSB var for ivrige med å få Signatur på skinnene på Sørlandsbanen.- I ettertid kan man si at vi skulle brukt lengre tid på å klargjøre togene. Vi fikk settene en måned for sent, og dermed fikk lokførere og konduktører for kort opplæringstid. Vi fikk heller ikke nok tid til å finne eventuelle feil ved Signatur.- Hvilke feil har Signatur vært rammet av?- I desember hadde vi tre tilfeller der togene fikk strømstans som følge av kulde. Strømavtakeren som er koblet til kjøreledningen over toget ble satt ut. Bremsesystemet frøs rett og slett fast, selv om leverandøren hadde lovet at det skulle tåle 40 minusgrader. Nå er det satt på et varmeelement som en midlertidig løsning.- Er Signatur mer ømfintlige enn de gamle togsettene på Sørlandsbanen?- Nei, men de består av vanvittig mye elektronikk som lokfører og konduktør skal kjenne til. Det tar lengre tid å få i gang toget etter en strømstans. Dersom det i et brøkdel av et sekund ikke er kontakt mellom strømavtakeren på toget og kjøreledningen , brytes strømmen. Lokføreren må dermed sjekke en rekke punkter for toget starter igjen, som gjerne har tatt et kvarters tid. Før jul fikk vi imidlertid en sjekkliste fra leverandøren som gjør at prosedyren kan gå raskere. Jeg tror nok forsinkelsene vil gå ned etterhvert som lokførerne blir bedre kjent med Signatur-togene, sier informasjonssjef Arvid Bårdstu.Han legger til at venting på møtende tog er en vesentlig årsak til togforsinkelsene på Sørlandsbanen. Tog som er i rute prioriteres foran tog som er forsinket. Dermed vil tog som allerede er for sent ute, bli ytterligere forsinket.NSB skulle innen 9. januar ha fått levert det syvende krengetog-settet, men dette er forsinket på grunn av justeringer på hovedfabrikken i Sverige. på hovedfabrikk. Det viser seg at vektfordelingen i togsettet er skjev. Settet skal supplere de seks settene som allerede er på skinnene.