OSLO: Under høringen i regi av Stortingets kontroll— og konstitusjonskomité mandag fastholdt Opseth, som var statsråd fra 1990 til 1996, at Stortinget hadde fått nok opplysninger til å treffe en beslutning, basert på samfunnsøkonomiske beregninger.- Når det gjelder den bedriftsøkonomiske vurderingen av flytogets lønnsomhet, kan man i ettertid si at varselklokkene kanskje burde ha ringt hos mange, men det gjorde de altså ikke. Jeg vil gjerne understreke at det den gang ikke var snakk om at bussene skulle gå parallelt med jernbanen. Det kom til etter hvert, sa en godt forberedt Opseth.Den tidligere samferdselsministeren, som av Holten ble betegnet som "Gardermoens far", insisterte på at det for ham var totalt uinteressant hvor den nye hovedflyplassen ble lagt: Hobøl, Hurum, delt løsning eller Gardermoen.- Det viktigste var at vi fikk en rasjonell og effektiv flyplass som erstatning for Fornebu, sa Opseth.