Kristiansand: — Kunnskap, som er en av de viktigste innsatsfaktorene i alt arbeid, er nøkkelen til fremtidens utdanning og yrker, sier Knut Roppstad, leder ved Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo. I går holdt han foredrag på Høyskolen i Agder om utdannings- og yrkestrender. Roppstad har arbeidet med slike trender i ti år.- Når du skal søke jobb i fremtiden, kommer du ikke til å søke på tittel, men på innholdet i jobben. Det betyr at enhver student må kjenne seg selv, vite hva hun kan og hva hun vil, samt hvorfor. Det er en forutsetning for at en arbeidsgiver i fremtiden skal kunne vurdere deg med tanke på arbeidssituasjonen, forteller Roppstad. Hvor flink studenten er til å integrere kunnskap i seg selv, vil altså ha betydning for hvilke jobber hun får.Roppstad understreker at prosessen med å integrere kunnskap bør begynne allerede på ungdomsskolen og i videregående skole. - Elevene må få kunnskapen inn, i stedet for å pugge og så glemme, sier Roppstad.Fremtidig arbeidsmarked

— Det er vanskelig å si hvordan arbeidsmarkedet vil bli for dem som starter sin utdanning i dag. Derfor er det viktig at studentene ikke betrakter seg selv som statistikk, men at de ser ser på seg selv som individer med bred kunnskap. Å ha kunnskap og være den bevisst er nøkkelen til fremtidens arbeidsmarked, opplyser Roppstad. Høyere utdanning og allsidig kunnskap er et «must» for den fremtidige jobbsøker.- Finnes det ingen sikre satsingsområder?- Undervisnings- og omsorgsarbeid er sikker satsing. Denne sektoren har et nærmest umettelig behov for arbeidskraft. Men ingenting annet er sikkert, svarer Roppstad.- Mer enn noen gang er det behov for jobbsøkere som har prøvd litt forskjellig og har allsidig kunnskap. Hva slags utdanning man har er ikke like viktig som før. Men at man har høyere utdanning og kunnskap som man kan vise at er relevant, er spesielt viktig, sier Knut Roppstad, leder ved Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo.