«Deepsea Aberdeen», som er under bygging for Odfjell Drilling, sank lørdag. Her er oljeriggen fotografert under bygging i Okbo i Sør-Korea. Foto: PHIL RESTAN
- Alle våre ansatte er i god behold, sier administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i National Oilwell Varco i Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad

National Oilwell Varco hadde til sammen 38 ansatte ombord på riggen «Deepsea Aberdeen» da den sank.

— Da det skjedde ble alle evakuert umiddelbart og brakt trygt på land. Ingen er skadet. Alle våre ansatte er i god behold, sier administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i National Oilwell Varco i Kristiansand.

Selskapet opplyser at det har kontroll på situasjonen.

— Vi har etablert vår beredskapsgruppe og har kontakt med pårørende, sier Ramfjord.

Han presiserer at riggen ikke står under vann.— Riggen har tatt inn vann og står på bunnen. Den har ikke sunket under vann, opplyser han.

Fast bemannet på verftet

Daewoo i Sør-Korea er et av verdens største verft. NOV har hatt sine ansatte der mer eller mindre fast stasjonert i mange år.

— NOV har cirka 50 nordmenn på verftet, på hele dette store området. Seks av dem var på denne riggen da den sank, der det til sammen var 38 NOV-ansatte, opplyser Ramfjord.

- Alle våre ansatte er i god behold, sier administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i National Oilwell Varco i Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad

De seks er fra Kristiansand og Stavanger.Selskapets administrerende direktør ønsker ikke at Fædrelandsvennen skal intervjue noen av dem.

Milliard-kontrakter

«Deepsea Aberdeen» koster ifølge offshore.no over fire milliarder kroner og lages for det Bergens-baserte selskapet Odfjell Drilling ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i byen Okbo i Sør-Korea.

Riggen skal inn i en sju-årskontrakt med BP til våren, verdt sju milliarder kroner, med mulighet for ytterligere tre års forlengelse.

Riggen er en semi-rigg og søster-rigger av Deepsea Atlantic og Deepsea Stavanger. Den var planlagt å skulle bore dels på Haltenbanken i Norge og dels på britisk sektor.

Administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i NOV vil ikke si noe om verdier eller kontraktsforhold som gjelder riggen.

I desember i 2012 krenget en rigg ved Jurong-verftet i Singapore med 15 NOV-ansatte om bord. Ingen av de 15 ble skadet.

— To ulykker på ett år?

— Det var et helt annet verft i et annet land. Det var en annen type rigg og en helt annen årsakssammenheng. Vi for vår del har våre prosedyrer og sikkerhetsregler, og de er godt ivaretatt ved dette profesjonelle verftet, som har sine ting i orden, sier Ramfjord.