FLEKKEFJORD/STAVANGER: — Nå har det vært tre ulykker på denne strekningen på 24 timer, og det er skremmende, uttaler politiinspektør Leif Ole Topnes i Rogaland politidistrikt til Aftenbladet.

Nå oppfordrer han folk til å ta det med ro i trafikken, samtidig som at en bør se på de mest ulykkesbelastede strekningene igjen. Med så mye trafikk som det er på E 39, er politiinspektøren klar på at noe må gjøres.

— En bør se på de strekningene som er mest ulykkesbelastede, og sette inn flere fotobokser med og uten gjennomsnittsmålinger, uttaler Topnes.

Han råder bilistene til å ta det med ro i trafikken og unngå forbikjøringer når det er kø.

— Det skaper livsfarlige situasjoner. Bilistene må innfinne seg i køkulturen og den flyten som er, mener han.

På Twitter etterlyste han i går kveld flere fotobokser og fartskontroller på E39. Etter en stund la han til at veistandarden utvilsomt er en del av pakken, for å forhindre ulykker.

— Det er klart at midtdelere og bedre veier er en del av bildet for å forhindre ulykker, men det er en litt større prosess, utdyper han til Aftenbladet og viser til at hans agenda i denne sammenhengen var å påpeke at det bør bli flere fotobokser og fartskontroller.

- Forferdelig vei

Midtdelere langs hele E39 vil redusere antallet omkomne på den ulykkesutsatte veien, mener foreningen "Nei til frontkollisjoner".

— E39 er en helt forferdelig vei når det gjelder antall skadde og drepte. Her er det mange av våre sentrale politikere og veimyndigheter som sitter med dårlig samvittighet i dag, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i foreningen "Nei til frontkollisjoner".

Fra juli 2011 til juli 2013 har 129 personer omkommet i frontkollisjoner, og fire som resultat av forbikjøringer, langs den ulykkesutsatte vegen. 330 har blitt hardt skadet.

Lørdag kveld inntraff en ny dødsulykke, like utenfor Flekkefjord.— Vi vet at mennesker gjør feil, og kommer til å fortsette å gjøre det, men vi kan gjøre tiltak som reduserer antallet dødsfall, sier Tangstad-Holdal og viser til at midtdelere ved høyt trafikkerte veier reduserer ulykkene med 76 prosent.

— På strekningen Stangeland - Osland omkom seks personer mellom 1999 og 2004. Like etter kom midtrekkverket og siden har ingen omkommet, selv om 42 kjøretøy har vært nær rekkverket. Drar man det helt ut, kan man si 42 ulykker på den måten har blitt unngått, og det sier litt om sikkerheten midtdeler gir, fortsetter han.

15 år

— I tillegg utelukker en mange utforkjøringer, ettersom 50 prosent av dem skjer mot venstre.

Men det kan 15 år før midtrekkverk er satt opp langs hele strekningen. I mellomtiden ønsker foreningen økt bruk av fotobokser, holdningskampanjer og fartskontroller. Det vil landet tjene på, mener foreningslederen.

— Investeringer i veisikkerheten vil få stor samfunnsøkonomisk nytte. Mellom 2006 og 2012 kostet frontkollisjoner Norge 41,6 milliarder kroner. Det er mer enn kostnaden ved å bygge en firefelts motorvei fra Stavanger til Kristiansand.