KRISTIANSAND: Det hastet litt mer enn vanlig i havna i kveld. Halvparten av lasten til Maersk Flensburg var nemlig eksportfisk — til en butikkverdi av omkring 125 millioner kroner.
Må repareres
— Mye av lasten er det helt avgjørende at vi får fram uskadet, og i tide. Vi forsøker å få lasten til kontinentet med et annet skip allerede i morgen, sier pressesjef Michael Storgaard i A.P. Møller - Mærsk A/S.
Skadene på skipets ror ble oppdaget torsdag, da skipet opprinnelig skulle ha gått.
Flensburg eies av rederiet Quadrant Bereederungs Gmbh & Co i Tyskland, og etter flere dagers formalia og diskusjoner om hvem som skal ta regningen, ble det i ettermiddag klart at lasten måtte losses.
— Det vil nok ta et sted mellom syv til ti dager å få reparert Flensburg, sier Storgaard.
Aksjonerte raskt
— Mange av containerne er frysecontainere, og trenger nødvendigvis strøm for at ikke varene skal tine, sier Kenneth Jensen i Scandinavian Shipping, som er norsk agent for Maersk.
Han har jobbet på spreng i 16 timer, og er glad for det nå løser seg.
— 125 standardcontainere, samt 96 kjøle- og frysecontainere måtte på land, i løpet av få timer, sier han.
Ett problem meldte seg raskt: Havna har kun 36 regulære uttak for frysecontainere.
— Men Kristiansand havn har engasjert elektrikere og ordner det slik at alle100 containere nå får strøm, sier Jensen.
Få timer etter er operasjon "1 million Watt" bokstavelig talt i havn:
— Havna har gjort en formidabel jobb, sier Jensen.
1.035.000 Watt
— Vi skifter kontakter og rigger nå opp strømaggregater, forteller Børge Heggås i A/S Elektriske.
Hver kjøle- og frysecontainer trenger omkring 15A.
Det tilsvarer et teoretisk behov på omkring én million Watt.
— Men det hadde ikke gått, da hadde nettet blitt sprengt, sier Heggås. Containerne slår seg av og på og suger ikke strøm hele tida.
— Det er vel mer realistisk å regne med rundt 2-300 kW i timen, sier han.
Frossen valuta
Lasten ombord på Maersk Flensburg består av 221 containere, hvor 96 er kjøle- og frysecontainere.
— Hver frysecontainer veier 30 tonn, og da kommer 3,5-4 tonn til fratrekk for vekten av selve containeren, forklarer Jensen i Scandinavian Shipping.
Storsesongen for eksportfisk er på hell, og det går mest i sild og laks.
Dersom man regner forsiktig på kilopris ut i butikkene, er det varer for omkring 125 millioner kroner som akkurat nå holdes nedfryst i havna.
- Jobber hele natta
— Her forsøker vi å være fleksible, og hjelper til så godt vi kan, sier driftssjef Thomas Granfeldt, som forteller at de har ryddet plass til containere og engasjert folk for å få redningsoperasjonen til.
Kranfører Steinar Wiik går av vakt klokken 22.00 og overlater spakene til nestemann, som lemper containere til skuta er tom.
Og på land går det støt i støt:
- Vi holder på til hver container har strøm, vi, sier elektriker Heggås.