Gutta fra A/S Elektrisk kobler og monterer til alle 96 frysecontainere fortsetter å gjøre det de skal: Holde varene nedfryst. Foto: Amund Hestsveen
Kranfører Steinar Wiik lemper én og en container av Maersk Flensburg med stilsikker presisjon. Hver boks veier totalt 30 tonn. Foto: Amund Hestsveen
221 containere må losses i løpet av natta. Foto: Amund Hestsveen
Seks elektrikere jobber på spreng for å sette opp nok strømpunkter til alle frysecontainerne. Foto: Amund Hestsveen

KRISTIANSAND: Det hastet litt mer enn vanlig i havna i kveld. Halvparten av lasten til Maersk Flensburg var nemlig eksportfisk — til en butikkverdi av omkring 125 millioner kroner.

Må repareres

— Mye av lasten er det helt avgjørende at vi får fram uskadet, og i tide. Vi forsøker å få lasten til kontinentet med et annet skip allerede i morgen, sier pressesjef Michael Storgaard i A.P. Møller - Mærsk A/S.

Skadene på skipets ror ble oppdaget torsdag, da skipet opprinnelig skulle ha gått.

Flensburg eies av rederiet Quadrant Bereederungs Gmbh & Co i Tyskland, og etter flere dagers formalia og diskusjoner om hvem som skal ta regningen, ble det i ettermiddag klart at lasten måtte losses.

— Det vil nok ta et sted mellom syv til ti dager å få reparert Flensburg, sier Storgaard.

Aksjonerte raskt

— Mange av containerne er frysecontainere, og trenger nødvendigvis strøm for at ikke varene skal tine, sier Kenneth Jensen i Scandinavian Shipping, som er norsk agent for Maersk.

Han har jobbet på spreng i 16 timer, og er glad for det nå løser seg.

— 125 standardcontainere, samt 96 kjøle- og frysecontainere måtte på land, i løpet av få timer, sier han.

Ett problem meldte seg raskt: Havna har kun 36 regulære uttak for frysecontainere.

— Men Kristiansand havn har engasjert elektrikere og ordner det slik at alle100 containere nå får strøm, sier Jensen.

Få timer etter er operasjon "1 million Watt" bokstavelig talt i havn:

— Havna har gjort en formidabel jobb, sier Jensen.

1.035.000 Watt

— Vi skifter kontakter og rigger nå opp strømaggregater, forteller Børge Heggås i A/S Elektriske.

Hver kjøle- og frysecontainer trenger omkring 15A.

Det tilsvarer et teoretisk behov på omkring én million Watt.

— Men det hadde ikke gått, da hadde nettet blitt sprengt, sier Heggås. Containerne slår seg av og på og suger ikke strøm hele tida.

— Det er vel mer realistisk å regne med rundt 2-300 kW i timen, sier han.

Frossen valuta

Lasten ombord på Maersk Flensburg består av 221 containere, hvor 96 er kjøle- og frysecontainere.

— Hver frysecontainer veier 30 tonn, og da kommer 3,5-4 tonn til fratrekk for vekten av selve containeren, forklarer Jensen i Scandinavian Shipping.

Storsesongen for eksportfisk er på hell, og det går mest i sild og laks.

Dersom man regner forsiktig på kilopris ut i butikkene, er det varer for omkring 125 millioner kroner som akkurat nå holdes nedfryst i havna.

- Jobber hele natta

— Her forsøker vi å være fleksible, og hjelper til så godt vi kan, sier driftssjef Thomas Granfeldt, som forteller at de har ryddet plass til containere og engasjert folk for å få redningsoperasjonen til.

Kranfører Steinar Wiik går av vakt klokken 22.00 og overlater spakene til nestemann, som lemper containere til skuta er tom.

Og på land går det støt i støt:

- Vi holder på til hver container har strøm, vi, sier elektriker Heggås.