KRISTIANSAND: — Anlegget er nå klart til oppstart, sier senioringeniør Stein Otto Andersen i Statens vegvesen, region sør.

Innen 1. mars innføres det gjennomsnittsmåling av bilene i Flekkerøytunnelen i Kristiansand. Nye fotobokser med avansert innhold er nå på plass. Testperioden har vært vellykket.

— Anlegget fungerer veldig bra, nærmest perfekt. Vi har tatt prøvebildeserier, og gjenkjennelsesprosenten på kjøretøyene er nå på 96 prosent.

Enkelt prinsipp

Bilister i begge kjøreretning vil bli overvåket av fotoboksene. Prinsippet er enkelt.

NYE BOKSER PÅ PLASS: Det er plassert fotobokser både i og utenfor Flekkerøytunnelen. Boksene skal regne ut snittfarten på bilene, i begge kjøreretninger. Foto: Tormod Flem Vegge

— Når bilen passerer det første kameraet, blir den fotografert. Etter en viss strekning, blir den fotografert igjen. Tida som er brukt på strekningen, i forhold til veilengden, kan si noe om farten. Hvis bilisten har kjørt for fort, blinker et varsellys. Regningen kommer i posten, forklarer Andersen.- Hvorfor er det nye systemet bedre enn tradisjonelle fotobokser?

— Bilister holder lavere fart når de blir målt over lengre strekninger. Trafikksikkerhetsmessig vil vi ha ned farten, og et slikt anlegg girt best gevinst. Folk som benytter tunnelen vil nå få det tryggere. Ulykker i tunneler kan få alvorlige konsekvenser, særlig ved brann.

- Ordre fra ministeren

Flekkerøytunnelen er den første strekningen på Sørlandet som får gjennomsnittsmåling.

— Det var samferdselsministeren som ga beskjed om at Flekkerøytunnelen skulle ha gjennomsnittsmåling. Gjennom årene har det vært en del stygge ulykker der.

— Er det andre strekninger på Sørlandet som får gjennomsnittsmålinger?

— Det har kommet ønske om å innføre dette i tunneler på Flikka i Flekkefjord, for å få ned farten, forteller senioringeniøren.

Politiet må godkjenne

Før anlegget tas i bruk, må politiet godkjenne kontrollstrekning. Dette er en formell prosess.

Innen 1. mars skal det formelle være på plass, og anlegget skal kunne settes i sving.

Det nye systemet har kostet mellom to og to og en halv millioner kroner.