KRISTIANSAND: En gang etter skoleslutt tirsdag er ankeret i skolegården til Kristiansand Katedralskole Gimle blitt malt i kraftig rødt. Dermed opprettholdes en tradisjon som ifølge assisterende rektor, Gunnar Bech, har blitt holdt årlig i hevd omtrent siden ankeret ble gitt skolen en gang på 70-tallet.

— Dette skjer hvert år, og det var vel naivt av oss å tro at det ikke ville skje igjen. Men det er leit hver gang, og ekstra ille at hellene rundt er blitt så tilgriset. Dette er hærverk, fastslår Bech.

Både før og etter Katedralskolen og Gimle ble slått sammen til en skole, er det opprinnelig sorte ankeret vekselvis blitt malt rødt og blått av rød- og blårussen.

— Tidligere var det riktig ille, da ankeret kunne bli malt flere ganger i løpet av samme russetid. De to siste årene har det vært noe roligere, men likefullt har ankeret blitt malt. Vi har faktisk ikke fått malt det tilbake til sort i det siste, sier Bech.

Vurderer å fjerne ankeret

Han sier at skolens ledelse tidligere har vurdert å fjerne ankeret, og er sikker på at den diskusjonen vil blusse opp igjen nå.

— Det er i hvert fall sikkert at det er russestyret som må ordne opp her, med de kostnader det medfører. Jeg skal ta det opp med dem i morgen, forsikrer Bech.

Bech har tidligere uttalt til Fædrelandsvennen atrussen har skjerpet seg radikalt de siste årene. Den uttalelsen står han for.

— Selv om denne hendelsen er lei, har russen oppført seg veldig greit og ryddig i år. Vi har ikke opplevd at noen elever er blitt trakassert eller at det har vært andre typer hærverk.

Russepresidenten: - Vandalisme

I likhet med Bech var russepresident ved KKG, Simon Gramvik, intetanende om det påmalte ankeret da Fædrelandsvennen tok kontakt onsdag kveld.

— Dette synes jeg er er veldig dumt gjort. Jeg håper ikke det vil skje flere ganger i år, like mye som jeg håper at skolen ikke fjerner det trivelige ankeret.

- Hva gjør dere i russtyret med dette nå?

— Vi anser det som vandalisme, men vi kommer nok ikke til å drive noe detektivvirksomhet for å finne ut hvem som har gjort det. Men vi skal prøve å påvirke elevene slik at det ikke blir gjort igjen.