KRISTIANSAND: — Jeg er provosert. Jeg føler at Color Line lurer kundene sine, siden det er mulig å bestille to helt identiske turer som skiller over 1000 kroner i pris, sier Petter Pedersen (58).

Han og kona Anita Pedersen (56), som bor i Tveit i Kristiansand, var denne uka i ferd med å bestille danmarksbilletter på Color Lines nettportal. Planen var å bestille avgang klokka 08.00 fredag, med retur fra Danmark klokka 20.45. ## Samme reisetidspunkter

Som vanlig gikk Petter for "tur-retur" da han valgte billettype på nettportalen. Prisen på denne billetten, en reise for to personer og én bil, var 1420 kroner. Kona fulgte tilfeldigvis også med på bestillingen.

— Hva er forskjellen på "tur-retur" og "dagstur"? spurte Anita Pedersen mannen sin.

Den første bestillingen ble avbrutt, og en ny bestilling ble satt opp.

— Jeg valgte da "dagstur"-reise med samme avgang og samme retur som "tur-retur"-reisen, en reise for to personer og én bil. Prisen ble da 358 kroner. En forskjell på 1062 kroner, forteller Petter.

Har gjort feil før

Av ulike årsaker ble det ingen danmarkstur for ekteparet denne helga, men paret har tidligere bestilt "tur-retur"-billetter når de har tatt dagsturer til Danmark. De to er kraftig irriterte på at Color Line ikke skal ha opplyst dem om at de burde valgt "dagstur" for å få billigere billetter.

— Denne uka tok jeg kontakt med Color Lines kundeservice, men de kunne da ikke svare på hvorfor det var to priser på to helt identiske reiser. Jeg understreket at selskapet bør opplyse bedre om en såpass stor prisforskjell, sier Petter.

— Det som er sikkert, er at man må følge godt med når man bestiller reiser med Superspeed. Jeg tror nok mange er klar over at det er billigere å velge "dagstur" når man bestiller reise, men det er nok også mange andre som ikke er klar over at en "tur-retur"-reise er mye dyrere, legger han til.

- Ikke tilsiktet

Odd Grønberg , linjedirektør i Color Line, sier at Color Line ikke bevisst lurer kundene sine.

<b>Odd Grønberg</b>, linjedirektør i Color Line. Foto: Lars Hoen

— Familien Pedersen burde ha benyttet seg av dagsturtilbudet vårt, siden de skulle hjem til Norge i løpet av den samme dagen. En "tur-retur"-reise forutsetter at man er borte noen dager, og er derfor dyrere, sier Grønberg.

- God nok kommunikasjon

— Burde ikke datasystemet gitt dagstur-pris når man på en "tur-retur"-reise velger å returnere samme dag?

— Jeg ser poenget, og det kan hende at systemet burde fanget opp dette. Vi har aldri diskutert problemstillingen. Vi mener vi har kommunisert tydelig at vi har et produkt som heter "dagstur", og at dette er mye billigere enn enkeltbilletter, sier linjedirektøren.

— Det er jo fryktelig kjedelig at dette ekteparet har betalt for mye for enkelte av reisene sine. Hvis de tar kontakt, skal vi sørge for at de får kompensert for dette i form av noen Superspeed-turer, legger han til.

Begreset antall dagstur-billetter

Linjedirektøren presiserer at det ikke er tilgjengelig så mange dagsturbilletter i perioder hvor Color Line vet at det sesongmessig er stor trafikk. Ved pressede avganger, som for eksempel om sommeren, blir ikke dagsbillettene lagt ut før tett opp mot avgang. Det samme gjelder i helgene, der det er relativt få dagsturbilletter tilgjengelig. Derfor finnes det tilfeller hvor det ikke er mulig å sikre seg en dagsturbillett.