Former mennesker: På Smia, den alternative skolen for Tinntjønn og Tangvall ungdomsskoler i Søgne, handler det om å forme mennesker, som en smed former metall. Utenfor lokalet på industriområdet på Høllen Vest står de tre tiendeklassingene Rasmus Borøy (16) (t.v.), Sjur Larsen (15) og Sindre Hornnes (16) sammen med lærer Tormod Vallesverd (i rutete skjorte). Seilervestene de holder er en ekstra belønning for innsatsen i løpet av skoleårene de har holdt til her. Foto: Torstein Øen
God tone: "Tormod er kjempegrei, sier elevene Sjur Larsen (t.v.), Rasmus Borøy og Sindre Hornnes om lærer Tormod Vallsverd. Foto: Torstein Øen
Fikk nytt liv: Dette eksosanlegget til scooter var helt ødelagt. Sindre Hornnes har kappet til nye deler, bøyd og sveiset, og nå er det blitt minst like fint som da det var nytt. Foto: Torstein Øen
Marna: Sjur Larsen med en av de populære marnamotorene, som han har fikset opp til fullt brukbart stand etter at den hadde ligget under vann. Foto: Torstein Øen
Har en plan: Planen som er klistret opp på veggen følges ikke helt bokstavelig: ?Det er sjelden vi tar så mange pauser som det står der, sier guttene. Foto: Torstein Øen
Smia: Her får de motorer til å svive. Og mennesker til å se lysere på livet. Foto: Torstein Øen

SØGNE : — Jeg var lei av skolen og begynte å gjøre ting som ikke var bra, sier Sindre Viking Hornnes (16). Kameratene Rasmus Borøy (16) og Sjur Larsen (15) nikker.

— Skolen var kjedelig, det var altfor mye fag, forteller Sjur. Rasmus har en lignende historie: - Jeg klarte ikke å følge med i timene, var lei av det vi dreiv med på den vanlige skolen. Av og til skulka jeg, sier han.

Snekkemotor: Rasmus Borøy har bygd opp denne motoren fra bunnen av. Nå står den 600 kilo tunge tingesten skinnende grønn og nymalt etter at han har lagt ned utallige timer i arbeidet med den. Foto: Torstein Øen

Motorinteressen førte dem til det alternative skoletilbudet Smia. — Her bygger vi på ting de kan, ikke på ting de ikke kan, slår lærerne Tormod Vallesverd og Vidar Hansen fast. De har reddet tiltaket fra mangt et kommunalt budsjettkutt de 16-17 årene det har eksistert. Og så har de nok reddet mang en ungdom fra å droppe ut og rote seg bort.

Droppet ut

Sindre ble tatt ut av skolen i sjuende klasse. - Det var ingen som kunne rå med meg, konstaterer han åpent. Han var borte halve sjuende og halve åttende klasse. - Jeg hadde gjort mye dumt, plaget andre, blant annet.

— Men det er ikke sånn at en kan holde på å lage kvalm og så få plass her, skyter Tormod Vallesverd inn. - Nei, jeg måtte kvalifisere meg for å komme til Smia, sier Sindre. Han har vært der ukentlig siden 8. klasse, Rasmus og Sjur en dag i uka siden niende. Resten av tiden følger de vanlig undervisning i sine respektive klasser.

Siste dag denne uka

Denne uka har de tre tiendeklassingene sin siste dag på Smia. Alle tre forlater stedet med hver sin seilervest av topp kvalitet – en ekstra belønning for god innsats og oppførsel. - Ikke alle får den, blunker Tormod.

På Smia er det ikke så mange regler som på den vanlige skolen, sier guttene. - Men det er mer disiplin her, er de enige i. - Og vi følger reglene.

— Hvorfor er det lettere å følge reglene på Smia enn på ordinær skole?

— Fordi vi jobber med noe vi liker, samstemmer de.

Gir dem selvtillit

På Smia får guttene både jobbe med felles prosjekter og egne ting. Her reparerer de mopeder og båtmotorer, lager trearbeider og produserer griller – for å nevne noe.

Gir selvtillit: ?Her får de en tetthet og individuell behandling. Målet er at de går ut herfra med tro på seg sjøl, sier lærer Tormod Vallesverd. Foto: Torstein Øen

— Vi har lært utrolig mye om motorer når vi har gått her. Og så er det lettere å motivere seg for de vanlige skoletimene når vi har dagene på Smia å se fram til. Det er gøy å gjøre noe praktisk, sier Rasmus, og viser stolt fram en diger snekkemotor. - Den er det største prosjektet vi har hatt her. Noen av delene er bestilt helt fra USA, sier VallesverdNå står motoren skinnende grønn og nymalt og vitner om de utallige timene Rasmus har lagt ned i den. - Er det dette du vil jobbe med i fremtiden? - Jeg skal bli snekker, svarer han. Sjur og Sindre har også fremtidsplanene klare, og satser på å bli henholdsvis platearbeider og maskinist. - Helst på en cruisebåt. Der har de så god mat, flirer Sindre

— De får en tetthet og en individuell behandling her som de ikke får andre steder. Det er så mange steder å snuble. Her handler det om løfte ungdommen over noen av svillene i livet. Målet er at de går ut herfra med sjøltillit, og en tro på at de kan greie noe. Alle kan jo det, med litt hjelp, slår Tormod Vallesverd fast.