LINDESNES: Statssekretær Geir Pollestad holdt onsdag ettermiddag pressekonferanse på Vigeland.

Her fortalte han at regjeringen vil ha firefelts E 39 fra Kristiansand til Vigeland. Deretter blir det vekselsvis to og tre felt til Ålgård i Rogaland. Derfra blir det fire felt til Stavanger. Han sier at det blir midtdeler langs hele strekningen.

— Vi skal kvitte oss med den siste dødsveien på E 39, åpnet Pollestad med å si.

Han sier videre at ambisjonen er å få en ferjefri vei fra Kristiansand til Trondheim på 20 år.

Lindesnes-ordfører Janne Fardal Kristoffersen er til stede. Hun sier: — Mange av oss har ikke lyst til at det kun skal være fire felt til Vigeland og så to felts bro. Har dere til hensikt å bruke nye beregninger over trafikkgrunnlaget - og ikke de gamle?

Pollestad: - Vi forutsetter at veivesenet bruker de ferskeste tallene.

Veisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen: - Vi har nå sammenheng fra Varoddbroa til Lyngdal vest som er ferdig planlagt. I løpet av 2014/2015 bør alt være på plass og ferdig regulert, og man kan starte bygging.

Pollestad: - Vi vil vurdere i transportplanen hvor vi vil bruke statlig plan i reguleringsarbeidet.

Mjaaland: - Vi gjør hva vi kan for å få ned planleggingstiden.

Torild Runden, gruppeleder for Ap i fylket: - Jeg er godt fornøyd med at vi får fire felt til Vigeland. Vil et trasévalg i en firefeltstrasé og trefeltstrasé avvike mye fra hverandre? Vi har et spesielt fylke. Skal man bare utvide dagens E 39?

Mjaaland: - Det er vanskelig svare konkret. Men dagens E 39 skal være en omkjøringsvei, beredskapsvei og lokalvei. Så det blir nok mye ny vei med ny trase.

Spørsmål til Mjaaland: - Hvor ville du startet om du kunne begynt å bygge nå?

Mjaaland: - Vi har store utfordringer ved Kristiansand vest og Trysfjorden. Det ville jeg tatt først.

Tore Askildsen, mandalsordfører: - Vi er veldig tilfreds med at fire felt kommer til Vigeland. Jeg er likevel redd for at vi om noen år vil få for liten kapasitet på den nye veien om man ikke tar høyde for det. Mitt er spørsmål er: Hvordan skal vei og sjø virke sammen?

Pollestad: - Det med samhandling mellom de ulike transportmåtene skal vi komme tilbake til.

Pollestad: - En motorvei i dag vil ha behov for å bli bygget på nytt om 40 år uansett. En motorvei i dag er helt annerledes enn for 30 år tilbake. Vi må se hvordan trafikkutviklingen blir i årene framover, og jeg mener vi gjør det nå med det vi nå planlegger.

Pollestad: - Veien skal bli så god at når dere har vært på Jæren og tapt fotballkamp blir det flott å kjøre hjem igjen!

Spørsmål: - Når står veien mellom Kristiansand og Vigeland ferdig?

Pollestad: - Det må vi komme tilbake til. Vi skal ha valg i høst, da kan mye skje. Det jeg frykter mest at vi får et parti i regjeringen som ikke vil ha bompenger og et annet parti som er i mot handelsregelen. Vi vil ha bompenger.

Spørsmål: - Vil tunnelene og broa på Feda bli som i dag? Det har allerede skjedd dødsulykker her.

Pollestad: - Dette prosjektet bør vi betrakte dette som tre deler, der Lyngdal til Flekkefjord er den siste delen.

— Vi har gjort noe viktig med å sette opp gatelys fra Vest-Agder grense og til Ålgård. Det har vært utrolig viktig for å bedre sikkerheten til en billig penge.

Da er pressekonferansen ferdig.

Lindesnes-ordføreren skuffet

I en kommentar sier Lindesnes-ordfører Janne Fardal Kristoffersen:

— Han sier verken når veibyggingen skal starte, hvordan den skal bygges og forøvrig at kommende valg kan kullkaste alt. Dette var skuffende.

Hun mener at det eneste nye er at dette er med på å roe gemyttene litt.

— Dette er likevel et signal at vi blir sett og hørt, noe som vi jo er jo takknemlig for. Men det er jo ingen klare lovnader her.

Kristoffersen vil ikke avlyse turen til Oslo fredag der flere sørlandsordførere skal kjempe for veimillioner til Agder.

— Det er en samlet landsdel som sier at vi vil ha fire felts vei helt til Ålgård. Slik sett er jeg skuffet over at Pollestad ikke er mer konkret, sier hun.

Kristoffersen reagerer sterkt på at Pollestad sier at en ny regjering kan kullkaste en ny E 39. — Høyre har vært tydelig på at planleggingsfasen blir mye kortere. Vi vil se andre beregninger med tanke på nødvendig bredde på veien. Høyre vil få dette mye raskere på plass enn det dagens regjering får til, sier ordføreren.