KRISTIANSAND / GRIMSTAD: — Vi får inn en del meldinger om dette, men de som kjører i feil retning er som regel borte før vi kommer til stedet. Det er vanskelig å få tatt dem, sier Yngvar Aas, leder for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon.

Mandag kjørte en 92 år gammel mann minst to mil i feil kjøreretning på E 18, før kjøreturen endte i kollisjon med en annen bil. For noen uker siden kjørte en eldre mann i feil kjøreretning på E 39 i Hannevika. Flere bilister meldte fra, men mannen var borte før politiet kom.

- Problemer med skilt

Siden politiet får tatt så få av sjåførene som kjører i feil retning, finnes det ikke noen tall på hvor mange som begår denne feilen. Dermed er det heller ikke mulig å si hvem som oftest kjører feil.

— Dette handler om å være våken når du kjører bil. Uten å dømme noen, vil jeg si at faren med eldre sjåfører er at de ofte kjører på gammel vane. De er ikke alltid like flinke til å lese skilt og følge veimerking. Det er veldokumentert at man får begrenset reaksjonsevne når man blir eldre, sier Aas.

22. oktober traff vogntogsjåfør Alf Egil Sandgren denne bilen, som kjørte i feil retning på E 39 i Hannevika. Den eldre mannen som kjørte bilen nektet å flytte seg for trafikken som kom i riktig retning mot byen. Politiet fant aldri sjåføren. Foto: Kristoffer Pedersen

Mister lappenHan mener veivesenet har blitt flinkere å sette opp skilt som varsler om feil kjøreretning, og at det har blitt færre slike hendelser.

— Man skal likevel være forsiktig med å konkludere, for plutselig får vi to slike hendelser på kort tid. Dette er ikke et stort problem i form av ulykker. Folk oppfatter som regel situasjonen før det går galt, sier Aas.

- Hva skjer med de som blir tatt?

— Da er sannsynligheten stor for at de blir fratatt førerkortet og anmeldt. Å havne i feil kjøreretning er svært dramatisk, det skal ikke skje om du har førerkort. Du skal kunne lese trafikkreglene såpass. Hvis dette skjer, må man lure på om det er rus i bildet eller om sjåføren er såpass oppe i åra at vedkommende ikke greier å følge trafikkreglene, mener Aas.

— Hva skal sjåfører gjøre om de havner i feil kjøreretning?

— Er du på en rett strekning, må du sette på nødlys umiddelbart og så prøve å snu så fort som mulig. Hvis du skal snu, må du sørge for at det ikke er biler i nærheten. Et annet alternativ er å kjøre ut av veien og sette på nødlysene og forsøke å snu bilen. Dersom det er en sving i nærheten, er det mulig man må be om hjelp, sier Aas.

Ring 112, ta bilnummer

- Hva skal bilister som blir vitne til slik kjøring gjøre?

— De bør ringe 112 umiddelbart. Bilister som kjører i feil retning utgjør en meget stor fare. Folk bør også notere ned bilnummer, slik at vi får kontaktet sjåføren dersom vedkommende er borte før vi kommer fram, sier Aas.

I Kristiansand, som han har oversikt over, husker han ikke alvorlige ulykker som følge av kjøring mot trafikken. Men et par steder utmerker seg som strekninger der dette skjer innimellom.

— Jeg har inntrykk av at Narviksbakken og Bjørndalssletta er strekninger der det har vært en del slike tilfeller. Men dette er ikke dokumentert, det er mer et inntrykk jeg har, sier Aas.