BIRKENES: — Det er mange som kjører som idioter. Det er en fryktelig skummel vei, sier Susanne Friis (62) til Fædrelandsvennen.

Fra verandaen på Ytre Eikeland kan hun se bort til fylkesveien som går mellom Lillesand og Birkenes. Mer enn én gang har utsikten vært preget av blinkende lys fra ambulanser og politibiler. Sist for en uke siden, da en motorsyklist ble livstruende skadet i en ulykke på Eikelandssletta.

— Svigersønnen min var en av de første som kom til ulykkesstedet. Han og datteren min flyttet til et hus like ved veien for halvannet år siden. I løpet av den tiden har han kommet først til et ulykkessted tre ganger. De burde snart fått spandert et førstehjelpskurs, sier 62-åringen.

Lavere fartsgrense

Siden 2007 har fire mennesker blitt drept og 25 blitt skadet i ulykker langs fylkesveg 402. Av disse ble en drept og åtte skadet i nærheten av Nordbø-krysset ved Ytre Eikeland.

— Vi blir ikke overrasket lenger. Hadde det vært opp til meg hadde de satt ned fartsgrensen til 60 km/t, sier Jakob Friis (30).

BELASTET: En person har blitt drept og åtte skadet i ulykker i nærheten av Nordbø-krysset de siste seks årene. Flere har blitt påkjørt bakfra av biler som kommer i høy hastighet mens de venter på å kunne kjøre inn mot Ytre Eikeland og Nordbø. Foto: Erlend Olsbu

Han og kona Camina Friis (28) bor i nabohuset til Jakobs mor Susanne. Paret har tre barn og er bekymret over sikkerheten langs veien.— Vår eldste datter begynte på skolen i år. Hun har fått streng beskjed om å ta bussen til Tveide og tilbake igjen, slik at hun slipper å krysse veien når hun kommer hjem fra skolen. Det synes hun er dumt, men det er bedre enn å bli påkjørt, sier Jakob Friis.

Han tviler på at midtdelere er realistisk, men støtter forslaget om fartsmålinger. Samtidig ser han fram til at det snart kommer ny gang- og sykkelsti langs veien.

- Farten kan bli høyere

Ordførerne i Birkenes og Lillesand stiller seg bak ønsket om å redusere fartsgrensen fra 80 til 60 km/t.

— Vi må nå komme i dialog med veivesenet om tiltak. Jeg ser begrensningene knyttet til midtdelere, men snittsmåling av fart burde man absolutt se nærmere på. Veivesenet sier at veien har for mange avkjørsler, men en snittmåling vil ha en fartsreduserende virkning i seg selv, sier ordfører i Birkenes, Arild Windsland.

Etter byggingen av E 18 har trafikken langs veien økt kraftig. Windsland og Thomassen tror den ny gang- og sykkelsti vil kunne gi enda større utfordringer for sikkerheten.

— Veien vil få bedre belysning og rettere svinger. Det kan føre til at farten blir enda større, sier Windsland.

Kritiserer veivesenet

Windsland og ordfører-kollega Arne Thomassen i Lillesand er oppgitt over veivesenets avvisende holdning. Tirsdag uttalte sjefsingeniør Svein Harald Søndenaa at 25 skadede i løpet av seks år er der man kan forvente at statistikken ligger.

— Det er litt underlig at en sjefsingeniør bagatelliserer ulykkestallet på en slik måte. En ulykke er en for mye, sier Windsland.

VIL HA REDUSERT FART: Camina (28) og Jakob Friis (30) bor ved en av de mest ulykkesbelastede strekningene langs fylkesveg 402. Parets eldste datter tar bussen i 20 minutter ekstra bare for å slippe å krysse veien etter skolen. Her sammen med yngstedatteren Josefine (1,5 år). Foto: Erlend Olsbu

— I vår planlegging aksepterer vi ulykker hvor folk blir lettere skadet. Når vi etablerer gangfelt for å sikre fotgjengere øker vi samtidig risikoen for påkjørsler bakfra. En som ikke har på seg bilbelte vil da kunne få en skade. Vår hovedoppgave er å hindre at folk blir drept og alvorlig skadet, svarer Søndenaa.

Veivesenet vurderer fotobokser

— Vi kommer til å ta en runde på om det skal settes opp fotobokser. Trolig vil det også bli gjort noe med farlig sideterreng etter hvert, sier sjefsingeniør Svein Harald Søndenaa i Statens vegvesen.

Å redusere fartsgrensen fra 80 til 60 km/t ser han på som nytteløst.

— I flere av ulykkene har det blitt kjørt i vanvittige hastigheter. Da spiller det ingen rolle hva fartsgrensen er, sier Søndenaa.

Når det gjelder sikkerheten til barn langs veien viser Søndenaa til at bilistene er pålagt å senke farten.

— Du har ikke lov til å kjøre i 80 km/t når det står barn i veikanten. Da skal du senke farten slik at du kan stoppe. Det står dundrende klart i trafikkreglene. Det er ikke slik at bare du setter opp et skilt med et tall så er alt i orden, sier Søndenaa.