oppvekststyret009.jpg Foto: Kjartan Bjelland
bomring100.jpg Foto: Tore André Baardsen

KRISTIANSAND: Mandag vil Kristiansands varaordfører, Jørgen Kristiansen (KrF), legge fram tall for andre norske byer som viser en klar nedgang i rushtrafikken. Tallene er ikke endelig klare, men ifølge Kristiansen selv, er nedgangen i trafikken på rundt fem prosent.

Totalt er nedgangen på to prosent. Det tilsvarer 44.000 biler.

— Jeg kommer nok til å si at det har en effekt på trafikken, men det er for tidlig å trekke de bastante konklusjonene, sier Jørgen Kristiansen som skal presentere Kristiansands erfaringer på en konferanse om framtidens byer.

— Tror du noen vil bli fristet til å innføre rushtidsavgift?

— Jeg tror nok alle er klar over at en slik avgift har en effekt. Det som kan være en relevant diskusjon, er om det har nok effekt. Vi har tross alt økt prisen med 63 prosent (til 17 kroner) for å få denne effekten, sier Kristiansen.

Utfordringer

I andre norske byer har de fått med seg Kristiansands rushtidsavgift. Men de lar seg ikke friste av fem prosent nedgang i trafikken.

I Stavanger er det politiske flertallet villige til å vurdere avgiften, men det sitter langt inne å innføre den.

— Den skal være utrolig høy for å virke, og da blir et slikt virkemiddel raskt urealistisk. Det er flere som må gjennom bomstasjonene for å levere barn i barnehagen, og da blir belastningen høy for mange, sier Bjørg Tysdal Moe (KrF), varaordfører i Stavanger.

I Bergen har rushtidsavgift blitt vurdert, men forlatt. De vil heller øke kollektivsatsingen og på sikt lage soner i byen der de mest forurensende kjøretøyene blir utesteng i deler av døgnet.

— Avgifter er noen ufyselige greier, vi vil heller bruke gulrøtter. Dessuten vet vi at dette rammer skeivt. Det er mange som skal til og fra barnehagen som vil måtte betale dyrt, og det er ikke en gruppe vi ønsker å ramme, sier Tor Woldseth (Frp), varaordfører i Bergen.

Kraftig økning

Kristiansand innførte rushtidsavgift for å få belønningsmidler fra staten. Disse har blant annet gått til å styrke kollektivtrafikken, og folk tar nå mer buss enn før avgiften ble innført.

I Kristiansand følte politikerne seg tvunget til å innføre avgiften. Det kommer Jørgen Kristiansen til å ta opp når han møter både miljøvernminister Tine Sundtoft (H) og samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp).

— Jeg kan nok ikke la være å kommentere at vi opplevde det som frustrerende at virkemiddel var viktigere enn å nå målene. Da samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa var samferdselsminister, var hun helt tydelig på det. Så jeg kan ikke si annet enn at vi var tvunget til å gjøre det.

Heller ikke byene som kan vente den sterkeste veksten i trafikk vil innfører rushtidsavgiften. I Drammen er det ventet en vekst på 50 prosent,

— Nå skal vi ta debatten om dette, og da er det greit å vente med å gjøre seg opp en mening. Utfordringene er at det må bygges opp et dramatisk bedre kollektivtilbud som folk bruker, ellers så går det riktig galt med kapasiteten på veiene, sier Tore Opdal Hansen (H), ordfører i Drammen.