AGDER: — Det er så enormt mye som må gjøres, og vi har bare har småtteri å stille opp med. Veiene blir bare verre og verre, så hvis ikke departementet gjør noe, så aner jeg ikke hvordan dette går, sier Kåre Glomsaker (Frp), leder i hovedutvalg for samferdsel i Vest-Agder.

Hvert år bruker fylket rundt 200 millioner til veivedlikehold. Ifølge en oversikt fra Statens vegvesen, vil det koste 2,5 milliarder å ruste opp fylkesveiene Vest-Agder til den opprinnelig, godkjente standarden.

I Aust-Agder vil det koste 1,5 milliarder. Til sammen fire milliarder for de to fylkene.

— De siste seks - sju årene ser vi at de tøffe vintrene med vårløsning og nedbør går hardt utover veiene. Entreprenørene skal ha skryt over at de klarer å holde de åpne, sier Vidar Ose, samferdselssjef i Aust-Agder.

Høy meterpris

I Aust-Agder vil det koste i overkant av tusen kroner meteren å få opp standarden på akseptabelt nivå. I Vest-Agder ligger meterprisen på 1200 kroner, ifølge en saksutredning om den dårlige veistandarden.

Saken skal opp til politisk behandling, men politikerne kan ikke vedta annet enn en bønn til staten mer penger.

LOKALT ENGASJEMENT: Alle kommuner i Agder har en fylkesvei de mener er for dårlig. Nå håper fylkene på en egen pakke til fylkesveiene i forbindelse med Nasjonal transportplan. Her viser plansjef i Vennesla, Eivind Mauland, skader på Ålefjærveien.

— Dette trykker oss mer og mer ned, for folk er heilt fortvilet. Fylkesveiene har ligget der i mange år og nedbør har fått lov å ødelegge dem uten at noe har blitt gjort, sier Kåre Glomsaker.Både han og Vidar Ose har et håp om mer penger nå. Det er Samferdselsdepartementet som har bestilt rapporten om etterslepet på veivedlikehold, og i april kommer regjeringen med nasjonal transportplan.

— Vi håper at det i stortingsmeldingen blir satt av en pott som blir fordelt på de forksjellige fylkene, slik det ble gjort på skredsikring, sier Vidar Ose.

Blir verre

Ifølge fylkespolitikerne i Aust- og Vest-Agder, er situasjonen i dag så dårlig at de ikke klarer å holde oppe dagens allerede lave standard.

— Vi sliter på den veikapitalen vi har, så vi har et stort håp om en pakke i NTP-en. Hvis ikke, klarer vi ikke å ta dette inn igjen, sier Knut Austad (Sp), leder av samferdsels- og miljøkomiteen i Aust-Agder.

Han sier at de i dag prioriterer de veiene med mest trafikk.

— Jeg ser for meg at det på sikt vil være utkantene som vil slite mest. I dag er det grelle eksempler på dårlig vei i alle fylker, og det er ikke til å leve med, sier Austad.

3500 kilometer

Det er til sammen 3500 kilometer fylkesvei i Agder-fylkene. 2066 kilometer i Vest-Agder og 1522 kilometer i Aust-Agder.

Ifølge oversikten fra Statens vegvesen trenger Vest-Agder 140 millioner til tuneller, 320 millioner til drenering, 890 millioner til veidekke, 910 millioner til veiutstyr og 290 millioner til bro og kai.

Aust-Agder trenger 90 millioner til tunneler, 40 millioner til drenering, en milliard til veidekke, 150 millioner til veiutstyr og 180 millioner til bro og kai.