KRISTIANSAND: — I denne sektoren utspiller det seg uverdige forhold hver eneste uke. Det vil vi bekjempe, sier Linda Verdal, leder i Vest-Agder Arbeiderparti.

Fredag fremmet de en rekke forslag som skal gjøre det vanskeligere for utenlandske selskap å komme inn på det norske markedet med dårlige kjøretøy og med sjåfører som har elendige arbeidsforhold:

• Norske firma som kjøper en transporttjeneste fra utenlandske selskap skal forsikre seg om at sjåførene har verdige arbeidsforhold og at kjøretøyene er i god teknisk stand. De kan bli holdt ansvarlige hvis dette ikke er på plass.

• Flere kontroller og økte krav til utstyr på vinterføre. Det kan også bli aktuelt med krav til glattkjøringskurs.

• Det skal ikke være mulig for utenlandske selskap å utføre flere oppdrag på samme kjøretur (kabotasje). Arbeiderpartiet vil se på den finske modellen der det kun er lov med en lasting og lossing for kjøretøy fra utlandet.

Ulevelig

FLERE KONTROLLER: Arbeiderpartiet ønsker flere kontroller av utenlandske kjøretøy før de slipper ut på norske veier. Det kan bli aktuelt å stoppe sjåfører som ikke har glattkjøringskurs. Her vinker Ola Senum, inspektør i Statens Vegvesen, inn et vogntog på riksvei 9. Foto: Tore Andre Baardsen

Innen bransjen blir dagens situasjon betegnet som uholdbar.— Dagens regelverk har ikke bare konsekvenser for oss. Det fører til flere trafikkulykker og en usunn konkurranse der noen kan operere uten å følge norske regler, sier Geir Mo, leder i Norges Lastebileier-Forbund.

Ifølge Mo er problemet blant annet at utenlandske selskap som kun skal losse eller laste i Norge, tar andre oppdrag når de først er i landet.

— Du kan jo selv tenke deg hvis du drev en forretning og betalte skatt, fulgte tariffen og fulgte arbeidsmiljøloven og så skulle du konkurrere med noen som ga fullstendig blaffen.

Enig

Arbeiderpartiet har hatt møter med både Norsk Transportarbeiderforbund og Norges Lastebileier- Forbund før de la fram forslaget til nye regler.

— Organisasjonene har vært tydelige på at de er bekymret. Derfor må vi få til en forandring. Dagens situasjon er alvorlig for sjåførene som utfører oppdraget, i tillegg til at seriøse bedrifter risikerer å bli utkonkurrert av useriøse aktører. Vi skal være en garanti mot sosial dumping, sier Linda Verdal.

— Ap har hatt makten i åtte år. Hvorfor skjer ikke forandringene før nå?

— Vi har gjennomført innstramminger før for å få likeverdig behandling. Men det har ikke vært tilstrekkelig og dagens regelverk må forandres.

Uoversiktlig

Statens vegvesen region sør kunne fredag ikke gi noen oversikt over hvor stort problemet med utenlandske kjøretøy er eller hvor mange som er kontrollert det siste året.

Linda Verdal mener det er for få kontroller i dag og at for få blir stoppet.

— Det bør i mye større grad være en rutine å stoppe vogntog som kommer med ferja, eksempelvis ved glatt føre. De utgjør en stor risiko for trafikksikkerheten og stanser opp trafikken i flere timer, sier Verdal.

I tillegg vil altså Arbeiderpartiet at de som bestiller en transporttjeneste kan bli holdt ansvarlige hvis firmaet bruker kjøretøy som er i dårlig teknisk stand eller at de ansatte har uverdige arbeidsforhold.